detail

عواقب تعصب در بورس (بخش اول)

عواقب تعصب در بورس (بخش اول)
یکی از آفات مهم سرمایه گذاری در بورس تعصب است. تعصب نسبت به هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و شما حتی نتوانید تشخیص دهید که متعصب هستید. کنار گذاشتن تعصب بسیار دشوار است و مستلزم خودآگاهی و نگاه بسیار منطقی در بزنگاه های تصمیم گیری هست.
خبر خوب این است که اگر مسئولیت معاملاتتان را سریعا بپذیرید، اولین قدم را برای از بین بردن تعصب و تسلط بر خودتان برداشته اید.
تعصب اشکال گوناگونی دارد و در بورس به شکلهای جالبی یافت می شود. تعصب می تواند نسبت به یک فرد باشد، شما ممکن است نسبت به فلان تحلیلگر و یا مدیر، تعصب داشته باشید، همیشه او را تایید کنید، اشتباهاتش را نادیده بگیرید و خود را مرید او بدانید. تعصب نسبت به افراد اشکال گوناگونی دارد از هواداران معمولی گرفته تا عاشقان سینه چاک که معمولا اختیاری از خود ندارند و مطیع اوامر فلان تحلیلگر، مدیر و یا رییس و صاحب کانال تلگرامی می شوند. در این حالت ، ما غرق انسانها می شویم و تمامی جوانب فرد مقابل را تایید میکنیم، حتی ممکن است طرف مقابل را ندیده باشیم اماعلاوه بر تایید وی لفظ "استاد" را برایش به کار ببریم. ممکن است پیروی از او را به دیگران توصیه کنیم و در تصورات خودمان (در سایه تدبیر او در خصوص سبد سهاممان)، آسوده خاطر باشیم. در بازار، تحلیلگران و مدیران بسیار قابلی وجود دارند که گرم و سرد چشیده اند و صداقت آنها بر همگان ثابت شده است، فروتنند و سواد بالایی دارند اما متاسفانه به علت گسترش فضای مجازی ، افراد تازه وارد و با آگاهی کم که از قضا اخیرا در موج صعودی بازار وارد شده اند و به پشتوانه تبلیغات گسترده ، در فضای مجازی مطرح شده اند کم نیستند، تجربه شخصی من در مواجهه با تعدادی از این افراد نشان داده است که تعدادی از آنها اصلا نمیدانند بورس چیست. فردی با فوق دیپلم غیر مرتبط که توانایی خواندن یک برگ صورت مالی را هم نداشت اما با مبالغ زیادی که از افراد جمع آوری کرده بود اقدام به پروژه کردن سهم می کرد، فردی آشفته که قطعا اگر مریدان وی، او را از نزدیک می دیدند حتی یک ریال هم به چنین فردی نمی سپاردند.
تعصب و استاد پروری در بورس خصوصا در فضای مجازی ، گاهی آنقدر پیش می رود که خود "مراد" هم ظرفیت فکری پذیرش این تعداد مرید را ندارد. ما آنقدر این آدمها را بزرگ میکنیم تا بترکند.
تعصب نسبت به افراد، باعث عقب ماندگی ما می شود، ما را از یادگیری باز می دارد و باعث درگیری احساسی ما با مرادمان می شود. بعد از چندین سال فعالیت می بینیم که چیزی از بورس نیاموخته ایم و صرفا به مطالب فکاهی و طنز استاد خودساخته مان خندیده ایم!
خوشبختانه تعصب نسبت به افراد به راحتی قابل تشخیص است. بررسی کنید که آیا فردی را که شما ستایش می کنید، چیزی به شما آموخته است؟ آیا بیش از اندازه غرق در صفات او نشده اید؟ آیا بیش از اندازه در تصمیمات خود به او متکی هستید؟ آیا شبانه روز منتظرید تا او حرفی بزند، اطلاعاتی را بیان کند و شما تصمیم گیری کنید، اگر اینطور است شما به طور بالقوه ممکن است در دام تعصب نسبت به فرد گرفتار شوید. راهکار این است که حرفها و پستها را بشنوید و ببینید، به همه احترام بگذارید اما در نهایت خودتان تصمیم بگیرید، از تصمیم اشتباه نترسید زیرا شما در هر مرحله از نتایج تصمیمات قبلی خود می آموزید و رفته رفته بهتر می شوید!
تعصب اشکال دیگری دارد که گاها به این راحتی قابل شناسایی نیست.
 
Related posts

Sender name is required
Characters left: 1000
Comment is required