نحوه دریافت کد بورس آتی

 مدارک مورد نیاز جهت صدور کد مشتریان بازار مشتقه:

مشتری حقیقی:

1- اصل فرم درخواست کد با تائیدیه بانک مربوطه و کارگزار

2- کپی برابر اصل شده پشت و روی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه

3- فرم معرفی اطلاعات حسابهای بانکی مشتری

4- اقرار نامه و بیانیه ریسک معاملات فراردادهای آتی

5- داشتن کد بورسی اوراق بهادار

مشتری حقوقی:

1- اصل فرم درخواست کد با تائیدیه بانک مربوطه و کارگزار

2- کپی برابر اصل شده پشت و روی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مدیر عامل، تمام اعضای هیات مدیره و نماینده شرکت

3- فرم مشخصات نماینده

3- فرم معرفی اطلاعات حسابهای بانکی مشتری

4- اقرار نامه و بیانیه ریسک معاملات فراردادهای آتی

5- آخرین تغییرات روزنامه رسمی شرکت که در آن سرمایه ثبتی شرکت درج شده باشد

6- اساسنامه

کارگزار کلیه مدارک را پس از اسکن نمودن به کارتابل پذیرش مشتریان قراردادهای آتی ارسال می نماید مدارک پس از بررسی طی 3 روز کاری در صورت نداشتن نواقص در سیستم سامانه بازار آتی (سبا) کد مشتری ثبت می­گردد. پس از ثبت اطلاعات مشتری توسط واحد پذیرش مشتریان در سامانه بازار آتی، مدارک جهت تایید نهایی در واحد مدیریت قراردادهای مشتق کالایی مورد بررسی قرار می­گیرد در صورت صحت، کد معاملاتی مشتری در سامانه بازار آتی تایید و مشتری می تواند در بازار معاملات آتی فعالیت نماید.

فرآیند اجرایی صدور کد برای مشتریان بازار مشتقه

 

1- مراجعه مشتری به کارگزار دارای مجوز فعالیت در بازار مورد نظر

2- تکمیل فرم های مربوطه و ارائه اصل و تصویر مدارک مورد نیاز توسط مشتری

3- بررسی مدارک و مطابقت دادن و ممهور نمودن به مهر برابر با اصل توسط کارگزار

4- ارسال کلیه اطلاعات مشتری بر اساس ضوابط به بورس کالا بصورت فیزیکی و سیستمی

5- بررسی تکمیل بودن مدارک توسط بورس کالا

6- تایید هویت اشخاص حقیقی/حقوقی/عمومی با استفاده از سامانه های قانونی

7- بررسی تکراری نبودن شخصیت در بورس کالا و صدور کد مشتری بصورت غیر عملیاتی

8- ارسال اطلاعات به مدیریت توسعه بازار مشتقه جهت فعال سازی حساب عملیاتی

9- بررسی و تایید حساب در اختیار معرفی شده

10-فعال سازی کد مشتری توسط مدیریت توسعه بازار مشتقه

11- ابلاغ کد توسط کارگزار به مشتری

 

* نکته: جهت صدور کد معاملاتی مشتقه، داشتن کد سهامداری در بورس/ فرابورس الزامی است و این کد باید روی فرم درخواست کد یادداشت شود

 

شرایط و فرآیند اخذ کد معاملاتی بر خط قراردادهای آتی

 

شرایط الزامی دارنگان کد معاملاتی قراردادهای آتی جهت معامله از طریق سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی:

1- داشتن حداقل سن 18 سال

2- داشتن حداقل دیپلم

 

فرآیند اخذ مجوز دسترسی به سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی

 

1- مراجعه مشتری به کارگزار و تکمیل فرم" درخواست اخذ مجوز دسترسی به سامانه معاملات برخط " و ارائه مدارک هویتی و رونوشت آخرین مدرک تحصیلی

2- انجام مصاحبه شفاهی یا آزمون کتبی توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری جهت ارزیابی صلاحیت حرفه ای مشتری

3- عقد قرارداد استفاده از خدمات عضو جهت انجام معاملات برخط کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا بین شرکت کارگزاری و مشتری

4- صدور نام کاربری و رمز عبور جهت دسترسی به سامانه معاملات برخط قراردادهای آتی توسط کارگزار برای مشتری

 

فرآیند اجرایی صدور کد برای مشتریان خارجی

 

1- مراجعه مشتری یا نماینده وی به کارگزار دارای مجوز فعالیت در بازار مورد نظر

2- تکمیل فرم های مربوطه و ارائه اصل و تصویر مدارک مورد نیاز توسط مشتری

3- بررسی مدارک و مطابقت دادن و ممهور نمودن به مهر برابر با اصل توسط کارگزار

4- ارسال کلیه اطلاعات مشتری بر اساس ضوابط به بورس کالا بصورت فیزیکی و سیستمی

5- بررسی تکمیل بودن مدارک و رویت اصل مجوز فعالیت ممهور به مهر تاییدیه سفارت ایران در کشور مشتری توسط بورس کالا

6- اخذ شناسه فراگیر اشخاص خارجی برای مشتری بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بورس کالا

7- صدور کد مشتری توسط بورس و ابلاغ کد توسط کارگزار به مشتری