تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
سه شنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۱
سرویس : بورس
کد خبر : ۲۱۵۹
گزارشگر : ۱۹۳۰
منبع: بازار سرمایه ایران(سنا)
سرویس بورس
یک تحلیلگر بازار کامودیتی‌ها بررسی کرد:

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲

مروری کوتاه بر بازار جهانی فلزات در هفته گذشته

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲
 
بر اساس پیش‌بینی جدید بانک جهانی، رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد با این استدلال که ابهام در وضعیت کرونا و اختلالات عرضه، بر رشد جهان اثر منفی خواهد داشت. از طرفی دیگر در حال حاضر افزایش فعالیت‌های جهانی همراه با اختلالات عرضه و افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم را در بسیاری از کشورها افزایش داده است.

یک تحلیلگر بازار کالا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، با بررسی بازار کامودیتی ها و با بیان این مطلب گفت: با توجه به صحبت‌های چند روز پیش رئیس فدرال رزرو آمریکا، این نهاد (به عنوان یکی از نهادهای اثرگذار بر بازارهای جهانی) مواضع سرسختانه‌ای در برابر تورم در پیش گرفته است. رویکرد حاضر، این گمانه را تقویت کرد که محرک‌ها و سیاست‌های پولی ایالات متحده به زودی محدود خواهد شد و نرخ بهره بالا خواهد رفت؛ برآیند این اظهار نظر، سبب شد تا دلار در روز جمعه تقویت شده و بازار فلزات هم با افت اندکی همراه باشد.

پرویز امانیان با بررسی وضعیت دیگر فلزات بیان کرد: «آلومینیوم» هم از ابتدای ۲۰۲۲ وضعیت نسبتا خوبی داشته و کاهش ظرفیت‌های تولید در نقاطی از جمله اروپا به خاطر افزایش قیمت برق و همین طور محدودیت‌های برقی در چین از دلایل رشد قیمت این فلز بوده است. محدودیت‌های برقی در صنایع انرژی‌بر در چندین منطقه چین به دلیل تلاش‌های دولت برای کاهش انتشار کربن، میزان تولید داخلی این فلز را کاهش داد.

او تصریح کرد: «نیکل» یکی از فلزاتی بوده که طی مدت کوتاه سپری شده از سال ۲۰۲۲، رشد مناسبی را تجربه کرده است. تقاضای قوی برای این فلز و کاهش موجودی آن از جمله دلایل افزایش قیمت این فلز اعلام می‌شود، اما از آنجا که روسیه یکی از تولیدکنندگان مهم این فلز به شمار می رود، تشدید تنش‌های روسیه و اوکراین از لحاظ روانی می‌تواند بر گرایشات بازار این فلز تاثیرداشته باشد؛ حتی هفته گذشته خبرگزاری «رویترز» در گزارشی از بازار فلزات به نقش روسیه در تولید فلزاتی نظیر آلومینیوم و نیکل و تاثیر ریسک های تنش اخیر بر این فلزات اشاره کرد.

این کارشناس بازار فلزات در خصوص بازار «مس» گفت: این روزها مس، بازار نسبتا آرامی را در کانال ۹۰۰۰ دلاری سپری می کند. تازه‌ترین گزارش موسسه مطالعات مس از داده‌های اولیه حاکی از آن است که تولید معادن مس جهان در ۱۰ ماه ۲۰۲۱ (از ابتدای سال تا پایان اکتبر) با افزایش ۲.۶ درصدی برخوردار بوده و تولید مس تصفیه شده نیز طی این مدت با رشد ۱.۴ درصدی مواجه شده است.

او اضافه کرد: این ارقام نشان می‌دهد که روند افزایش تولید در درازمدت جوابگوی تقاضای روز افزون این فلز در پروسه انتقال انرژی و فناوری‌های جدید نخواهد بود و اگر فکری برای اکتشافات و دستیابی به منابع جدید نشود، نه تنها طی ۱۰ سال آینده، بازار مس دچار کسری شدید عرضه می‌شود، بلکه برنامه‌های انتقال انرژی‌های نو و تجدیدپذیر با شکست مواجه می شود.
تعداد بازدید : ۴۱۲
(سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰) ۱۳:۰۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید