تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
سه شنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۳
سرویس : بازار سرمایه
کد خبر : ۳۳۴۹
گزارشگر : ۱۵۵۸
سرویس بازار سرمایه

بررسی صورت مالی شرکت‌های دولتی / شرکت ارتباطات سود ساخت؟

هفته گذشته صورت مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شد و بررسی عملکردها نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌های دولتی زیان کردند.

بررسی صورت مالی شرکت‌های دولتی / شرکت ارتباطات سود ساخت؟
امیررضا سولقانی| به گزارش تجارت‌نیوز، در چهارمین مرحله از فرآیند انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، روز گذشته عملکرد حدود ۴۰۰ شرکت دولتی سال ۱۴۰۰ در سامانه کدال برای عموم افشا شد. البته سید عباس حسینی، معاون وزیر اقتصاد، در اوایل شهریور ماه اعلام کرده بود که این صورت‌های مالی در هفته دولت منتشر خواهند شد اما این اتفاق با بیش از یک ماه تاخیر رخ داد.

شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت در سال ۱۳۵۲ با مشارکت سه شرکت مهندسی کیوسی، ایکاس اینک و شرکت اروین کالیفرنیا با نام اولیه شرکت سهامی خاص ایکاس کیوسی ثبت شد. پس از کش و قوس‌های فراوان در سال ۶۲ طی یک قرارداد تمام سهام خارجی‌ها که ۵۰ درصد از سهام این شرکت بود به مخابرات ایران منتقل شد. به دنبال آن در سال ۱۳۷۲ تمام سهام این شرکت تحت مالکیت شرکت مخابرات ایران درآمد.

همچنین در سال ۱۳۸۳ شرکت مخابرات ایران با تایید شورای نگهبان به شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت تغییر نام داد. سرانجام در اسفند ماه سال ۸۵ تمام سهام این شرکت در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. گفتنی است فعالیت اصلی این شرکت، تامین زیرساخت ارتباطاتی برای کلیه بخش های دولتی و خصوصی است.

افزایش ۱۵درصدی دارایی ارتباطات زیرساخت

بررسی صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت، حاکی از آن است که این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانسته افزایش ۱۵درصدی را در مجموع دارایی‌های خود ثبت کند و این عدد را به ۱۰هزار و ۱۲۳میلیارد تومان برساند. همچنین ۴هزار و ۹۳۹میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت ارتباطات زیرساخت، دارایی جاری محسوب می‌شود. این عدد در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۲۰درصد افزایش داشته. بخش عمده ای از این افزایش داریی جاری شامل افزایش موجودی نقد شرکت در سال ۱۴۰۰ بوده. به گونه ای که موجودی نقد شرکت ارتباطات زیر ساخت از ۲۴۱میلیارد تومان به ۷۷۵میلیارد تومان رسیده.

با وجود رشد ۱۵درصدی مجموع دارایی‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ بدهی‌های این شرکت با افزایش ۲۱درصدی روبه‌رو شده. به طوری که بدهی این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل خود ۷۳۳میلیاردتومان بیشتر ثبت شد. گفتنی است بخش عمده‌ای از ۴هزار و ۲۱۸میلیارد بدهی شرکت ارتباطات زیرساخت شامل معاملات ارزی با کشور‌های خارجی است.

 

سرمایه و سود انباشته

از آنجایی که شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه ای ثبت نکرده، سرمایه این شرکت در این سال نیز همانند سال ۹۹ حدود هزار و ۵۲۸میلیارد تومان ثبت شده. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت موفق شده در سال ۱۴۰۰ افزایش بیشر از ۱۱درصدی را در سود انباشته خود اعمال کند. بنابراین سود انباشته این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۹۸میلیارد تومان رسید.

تعداد بازدید : ۲۳۷
(سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱) ۱۳:۵۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید