تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
شنبه / ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۷
سرویس : بازار سرمایه
کد خبر : ۳۳۸۲
گزارشگر : ۱۵۵۸
سرویس بازار سرمایه

وعده‌های بورسی دولت سیزدهم به کجا رسید؟

در زمان انتخابات و پس از آن رئیس دولت سیزدهم و دیگر مسولان وعده‌هایی برای ترمیم بورس داده‌اند.

وعده‌های بورسی دولت سیزدهم به کجا رسید؟
در زمان انتخابات و پس از آن رئیس دولت سیزدهم و دیگر مسولان وعده‌هایی برای ترمیم بورس داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از وعده‌ها عملی نشده است. کدام وعده‌های دولت سیزدهم عملی نشده و این موضوع چه تاثیری می‌تواند روی بازار سهام داشته باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در زمان انتخابات ریاست جمهوری اولین کاندیدای ریاست جمهوری که به تالار بورس رفت و وعده جبران زیان سهامداران را داد.

در این مدت رئیس جمهور وعده بازگشت اعتماد، نجات سهام سرمایه‌‌گذاران، افزایش عمق بورس، تسریع عرضه اولیه‌ها داده بود. اما تا به امروز هیچ یک از وعده‌ها عملی نشده است. در وهله ول اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بورس کاهش یافته و به جای نجات سهام سرمایه‌گذاران ارزش اغلب سهام موجود در بازار افت کرده است.

بر اساس وعده‌ها قرار بود عرضه‌ها اولیه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود ولی شرایط بازار به حدی وخیم شده است که به صورت موقت عرضه‌ها متوقف شد! همین موضوع نشان دهنده عدم تحقق وعده‌های دولت سیزدهم است.


۱۰ وعده ترمیم بازار سرمایه
ابراهیم رییسی در دوران انتخابات وعده‌های زیادی را مطرح کرد. مهمترین بخش از وعده‌های رئیس دولت سیزدهم مربوط به بهبود اوضاع بازار سرمایه و خطاب به سهامداران بود. حالا بسیاری از فعالان بورس اعتقاد دارند که آنچه تحت عنوان ۱۰ وعده بورسی رییسی مشهور شده، عملیاتی نشده است.

این ۱۰ وعده شامل؛ اصلاح سریع بازار سرمایه، ثبات در قوانین و جلوگیری از تصمیمات ناگهانی، فعال‌سازی صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه، کاهش نرخ مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد، جلوگیری از اداره دستوری بازار، بورس محل جبران کسری بودجه نخواهد بود، حذف معضل قیمت‌گذاری دستوری، ممنوعیت نوسان‌گیری آگاهانه و غیرآگاهانه حقوقی‌ها، حل مشکل دامنه نوسان و انتشار موثر اوراق بهادار برای پوشش سهامداران خرد بود.

ثبات در قوانین و جلوگیری از تصمیمات ناگهانی دیگر وعده‌ی ریاست جمهوری در زمینه‌ی بورس بود. بازار سرمایه همانند بازارهای دیگر برای فعالیت نیاز به آرامش و ثبات دارد و این در حالیست که تناقض بین اظهار نظرهای مسئولان و مدیران وضعیت بورس را آشفته می‌کند.

حل مشکل دامنه نوسان که جزو وعده های بورسی رئیس جمهور بود. بر همین اساس قرار شد دامنه نوسانی به صورت فصلی یک درصد تغییر کند اما این تغییر یک درصد به صورت فصلی نمی‌تواند تاثیری روی بازار داشته باشد. در نتیجه بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این وعده نیز تحقق نیافته و تنها در به صورت اسمی تغییراتی داشته‌ایم و اصل این وعده عملی نشده است.
تعداد بازدید : ۲۱۴
(شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱) ۱۱:۲۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید