انواع نمودار در تحليل تكنيكال بورس

انواع نمودار در تحليل تكنيكال بورس

تحليل تكنيكال از آن دسته از تحليل‌هايي است كه به وسيله آن مي‌توان نتيجه‌گيري خوب و حدودا دقيقي در خصوص خريد سهام‌ در بورس كرد. اين تحليل روش‌هاي مختلفي دارد و بايد به خوبي با زير و بم آن آشنا شد تا تحليل دقيقي باشد. در اين مطلب با انواع نمودار در تحليل تكنيكال آشنا خواهيم شد و به طور كلي مي‌توان گفت به سه دسته نمودار ميله‌اي، خطي و شمعي دسته‌بندي مي‌شوند كه معامله‌گران و تحليل‌كنندگان بورس با توجه به توانايي و ميزان آشنايي خود با آنها از اين موارد استفاده مي‌كنند.

نمودار ميله‌اي در تحليل تكنيكال

نمودار ميله‌اي به گونه‌اي است كه به صورت عمودي قرار مي‌گيرد و هر ميله يك عدد خاص را نشان مي‌دهد. اگر بخواهيم دقيق‌تر بيان كنيم اعداد موجود در نمودار ميله‌اي در تحليل تكنيكال قيمت‌هاي زمان باز شدن هر نماد يا بسته شدن آن را نشان داده يا قيمت بالا و پايين هر نماد را طبق معاملاتي كه شده است نشان مي‌دهد. قيمت زمان باز شدن نماد در سمت چپ قرار مي‌گيرد و قيمت زمان بسته شدن آن نماد سمت راست نمودار قرار گرفته كه هر دو مورد با خط تيره‌اي نشان داده مي‌شود. نتيجه گيري كه از آن مي‌شود كرد اين است كه اگر نمودار زمان باز شدن بالاتر از زمان بسته شدن باشد نماد نزولي بوده است.

نمودار شمعي در تحليل تكنيكال

نمودار شمعي در تحليل تكنيكال را مي‌توان كارآمدتر از دو نمودار ديگر دانست زيرا اين نمودار با توجه به اينكه از نظر بصري تفسير دقيق‌تر و واضح‌تري دارد به راحتي مي‌توان آن را در تحليل تكنيكال استفاده كرد. در واقع مي‌توان گفت هر كدام از شعم‌هايي كه در نمودار وجود دارد بازه قيمتي يك نماد خاص در روز يا ساعتي خاص را به ما نشان مي‌دهد كه به كمك آن مي‌توان به راحتي حركات قيمتي هر نماد را دنبال كرد.
در اين نمودار هم مانند نمودار ميله‌اي مي‌توان قيمت زمان باز شدن و بسته شدن يك نماد و همچنين قيمت بالا و پايين آن را در طول مدت مشخصي ديد و تحليل‌هاي لازمه را نسبت به آن داشت. تفاوت عمده‌اي كه اين نمودار دارد اين است كه ديگه به صورت خطي كشيده نشده و به صورت مستطيل‌هاي كشيده است كه طبيعتا تحليل تكنيكال را راحت‌تر خواهد كرد. در اين نمودار تحليلي رنگ‌هاي مختلفي به نمايش در مي‌آيد كه رنگ سفيد در آن نشانه صعود يك سهام و رنگ قرمز و مشكي در آن نشانه افت قيمت سهام مورد نظر است.

نمودار خطي در تحليل تكنيكال

ساده‌ترين و آسان‌ترين تحليل در بين نمودارهايي كه مي‌توان به كمك آنها تحيلي تكنيكال كرد نمودار خطي است.  اين نمودار هم مانند دو نمودار قبلي قيمت باز و بسته شدن و همچنين بالا و پايين رفتن  يك نماد خاص در يك روز خاص را نشان مي‌دهد كه با اتصال نقطه‌هاي تشكيل شده اين نمودار نوسان بازار به صورت خطي نمايان مي‌شود. اين نمودار بيشتر براي تفسير قيمت يك نماد استفاده مي‌شود چون به راحتي مي‌توان نقطه‌هاي مختلفي كه قرار دارد را با ديگر نقاط قيمتي مقايسه كرد.


اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب