انواع قرارداد در بورس كالا

انواع قرارداد در بورس كالا
انواع قرارداد در بورس كالا و موارد مرتبط به آن را قصد داريم در اين مقاله مورد بررسي قرار دهيم. همانطور كه مي‌دانيد سرمايه گذاري در بازار بورس و سرمايه گذاري يكي از برترين و چالش برانگيزترين روش‌هاي سرمايه گذاري و كسب درآمد براي آن دسته از افرادي است كه قصد دارند روشي پرسود اما ريسكي را تجربه كنند. گستردگي بازار بورس يكي از عواملي است كه باعث مي‌شود طيف گسترده‌اي از افراد نسبت به سرمايه گذاري در اين بازار اقدامات لازم در اين زمينه را به عمل آورند. بازارهاي مختلفي در بورس وجود دارد كه مي‌توانيد به عنوان سرمايه گذار در آن فعاليت كنيد. يكي از اين موارد، سرمايه گذاري در بازار بورس كالا است. اين بازار طرفداران بسيار زيادي دارد.

 

وجود انواع قرارداد براي بورس كالا

داغ و پرفروش بودن كالاهاي مختلف در بازار بورس كالا از عواملي است كه بسياري از افراد علاقه بسيار زيادي نسبت به سرمايه گذاري در اين بازار دارند. اين بازار به دليل داشتن انواع قراردادهاي مختلف در سيستم كاري خود باعث مي‌شود تا بتوانيد به راحتي در هر شاخه و بر اساس قرارداد خود در بورس كالا به خريد و فروش سهام خود بپردازيم. به همين دليل در اين مقاله تصميم گرفتيم تا اطلاعات كلي درباره انواع قرارداد در بورس كالا و موارد مربوط در اين زمينه را مورد بررسي قرار دهيد. با ما همراه باشيد تا اطلاعات كافي در اين شاخه به دست آوريد.
 

انواع قرارداد در بازار بورس كالا

اگر علاقه زيادي به سرمايه گذاري در بازار بورس را داريد، پيشنهاد ما به شما بازار بورس كالا است. گستردگي اين بازار به شما كمك خواهد كرد تا بتوانيد در انتخاب‌هاي نهايي خود مشكلي نداشته و بر اساس سرمايه خود تصميم مناسبي در اين زمينه بگيريد. براي سرمايه گذاري در بازار بورس كالا، شناخت قراردادهاي مختلف در اين زمينه باعث مي‌شود تا بتوانيد انتخاب‌هاي دقيق‌تري در اين زمينه داشته باشيد. با هم انواع قرارداد در بازار بورس كالا را مورد بررسي قرار خواهيم داد. 
 

قرارداد سلف

قرارداد سلف يكي از برترين و پرطرفدارترين نمونه‌هاي موجود در بازار بورس كالا به حساب مي‌آيد. در اين روش، كل مبلغ قرارداد در زمان انجام معامله و به وسيله خريدار پرداخت خواهد شد. از طرفي فروشنده نيز تعهد دارد تا در زمان و تاريخ مشخص، كالاي مورد نظر را به خريدار تحويل دهد. اين روش را مي‌توان يك نمونه از قراردادهاي تامين ابزار مالي براي فروشندگان دانست. به اين وسيله مي‌توانيد در بازار بورس كالا به خريد يا فروش بپردازيد.
 

قرارداد نقدي

اين نمونه قرارداد به واسطه وجود زمان مشخص در پرداخت و تحويل كالا، از برترين قراردادهاي بورس كالا به حساب مي‌آيد. در اين قرارداد، فرد خريدار بايد كل مبلغ قرارداد موردنظر را به صورت نقد پرداخت كند. البته اين موضوع را نبايد فراموش كرد، مبلغي تحت عنوان كارمزد نيز به مبلغ قرارداد اضافه خواهد شد و خريدار بايد مبلغ نهايي را به فروشنده بپردازد. فرد فروشنده نيز پس از دريافت مبلغ تعيين شده قرارداد بايد محصول موردنظر را پس از سه روز كاري به فرد خريدار تحويل دهد.
 

قرارداد نسيه

قرارداد نسيه يكي ديگر از روش‌هاي موجود براي خريد و فروش در بازار بورس كالا به حساب مي‌آيد اما نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه به دليل عدم تعادل منطقي در بازارهاي موجود در اقتصاد ايران، اين روش با ريسك و مشكلات مختلفي مي‌تواند براي شما به همراه باشد. در اين روش كالاي موردنظر در سريعترين زمان به فرد خريدار تحويل داده خواهد شد. فرد خريدار نيز در تاريخ سر رسيد مشخصي كه بين خود و فرد فروشنده طي خواهد كرد، هزينه كالاي موردنظر را پرداخت خواهد كرد. اين روش، يك مشخصه ريسكي در بازار بورس كالا به حساب مي‌آيد. قرارداد نسيه در بازار بورس كالا را مي‌توان نوعي ابزار تامين مالي براي خريداران دانست. 
 

قرارداد آتي

قرارداد آتي يكي ديگر از انواع قرارداد در بازار بورس كالا به حساب مي‌آيد. در اين روش شما به عنوان خريدار يا فروشنده تعهد داريد در سررسيد معين، مقدار مشخصي از كالاي موردنظر خود را خريداري كرده و يا بفروشيد. البته قيمت موردنظر مشخص شده و در صورت تغيير قيمت در بازه زماني مشخص، هزينه موردنظر براي خريدار و فروشنده محاسبه مي‌شود. اين مشخصه به وسيله قرار دادن وجه تضمين اوليه انجام مي‌شود. اين وجه بايد در اتاق پاياپاي قرار گرفته و اين عامل از طرف فروشنده و خريدار وكالت دارد تا بر اساس تغييرات قيمت ي ارزش كالا، تغييرات مربوط به قيمت تمام شده محصول را براي خريدار و فروشنده تامين كند.
 

قرارداد اختيار خريد

اين قرارداد يكي ديگر از قراردادهاي فعال در بازار بورس كالا به حساب مي‌آيد. خريدار اختيار با پرداخت مبلغي حق خواهد داشت تا مقدار مشخصي از كالاي موردنظر يا حتي اوراق بهادار مربوط به كالاي خود را در قيمت و تاريخ معين از فروشنده اختيار خريداري كند. فرد فروشنده در اين مدل قرارداد وظيفه دارد بر اساس درخواست خريدار، مقدار مشخص و موردنظر از كالا را به او بفروشد.
 

قرارداد اختيار فروش

طرف ديگر قرارداد اختيار خريد، قرارداد اختيار فروش در بازار بورس كالا است. اين نمونه از قرارداد تا حدود بسيار زيادي عملكرد كاملا متفاوتي نسبت به نمونه بالا دارد. در اين قرارداد خريدار اختيار به لطف پرداخت مبلغي اين حق را خواهد داشت تا مقدار مشخصي از كالا يا اوراق بهادار مربوط به آن محصول را در تاريخ معين به فروشنده اختيار بفروشد. فروشنده اختيار نيز اين امكان را دارد تا در زمان درخواست خريدار اختيار، مقدار موردنظر كالا را از فرد فروشنده خريداري كند.
 

قرارداد سلف موازي استاندارد

اين قرارداد يكي از چندين انواع قرارداد در بورس كالا به حساب مي‌آيد. در اين بازار مقدار معيني از كالا بر اساس مشخصات قرارداد سلف موازي استاندار به فروش خواهد رسيد. وجه موردنظر نيز در مهلت زمان مشخص شدخه تسويه و بر اساس مقررات و مشخصات قرارداد، پرداخت كالا در سررسيد تحويل داده خواهد شد. بر اساس شرايط مشخص شده، خريدار مي‌تواند معادل كالاي خريداري شده را طي قرارداد سلف موازي بر اساس شرايطي مانند يكسان بودن مشخصات قرارداد در عرضه اوليه، فروش كالا معادل محصول خريداري شده و مواردي از اين قبيل، كالاي خود را بفروشد.
 

جمع بندي

انواع قرارداد در بورس كالا و اطلاعات مربوط به اين مشخصه از مواردي است كه در اين مقاله آن را بررسي كرديم. نظر شما چيست؟ آيا اين قراردادها گزينه مناسبي براي سرمايه گذاري به حساب مي‌آيند؟ نظرات خود را براي ما كامنت كنيد. با ما همراه باشيد. 
 
المنشورات ذات الصلة

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب