منظور از حد ضرر يا stop loss چيست؟

منظور از حد ضرر يا stop loss چيست؟
حد ضرر يا استاپ لاس در معاملات بسيار ضروري بوده و جز اصلي معاملات در بازارهاي مالي مي باشد. بطور كلي در تمام استراتژي هاي معاملاتي سوده در بازار هاي مالي شما بايد مقدار ريسك و حد ضرر را به راحتي بايد بتوانيد محاسبه كنيد. در غير اين صورت يك گام اصلي از سيستم معاملاتي ناقص خواهد ماند. در تمام مراحل معاملات مارجيني و غير مارجيني شما صد در صد نيازمند به دانستن حداكثر ضرر احتمالي هستيد و لازم هست كه به صورت دستي يا اتوماتيك آنرا اعمال كنيد.
 
با توجه به اين كه نوسان هاي بازار مي تواند بسيار زياد باشد و بستن بصورت دستي ممكن است مقدور نباشد پيشنهاد مي كنيم كه حتما در معاملات خود در دستورات تنظيم شده در كارگزار حتما حد ضرر يا استاپ لاس را قرار دهيد تا خود كار اعمال شود.
 
در بورس هاي بين المللي معمولا دستور ضرر در اوليت قيمت قابل دسترس در بازار اجرا مي شود و همينطور براي ساير دستور ها مثل حد سود. و گاها ممكن است شما ببينيد كه دستور بستن معاملات شما با كمي اختلاف يا بشتر انجام شده باشد و اين به معني اين است كه قيمت لازم براي اجراي دستورات در بازار موجود نبوده است.اما فرموش نكنيد بطور كلي اجرا دستورات معاملاتي در تمامي كارگزارن بازار فاركس و ساير بازارهاي مالي امري نسبي است و بسته به شرايط مي تواند متغيير باشد.

 

چه عواملي در تعيين حد ضرر تاثير گذار هستند؟

عامل‌هاي گوناگوني بر تعيين حد ضرر، تاثيرگذار هستند. به عنوان مثال مي‌توانيم به ويژگي‌هاي سرمايه‌گذار از نظر ريسك‌پذيري و ديدگاه زماني او در سرمايه‌گذاري اشاره‌ كنيم. اما در كل، عوامل تأثيرگذار بر اين فرآيند شامل موارد زير مي‌شوند:

  • خط روند حمايت مهم يا كف قيمتي سهم
  • فيبوناچي
  • ‌امواج اليوت
  • الگوهاي نموداري
  • كف دوقلو
  • ‌الگوي سروشانه
  • ‌جابه‌جايي حد ضرر

‌تغيير موقعيت حد ضرر به نقطه‌اي بالاتر يا پايين‌تر، به معني تعيين حد شناور يا متغير است. مثلا زماني‌ كه يك سهم را روي قيمت ۲۵۰ تومان مي‌خريم، حد ضرر را براي آن در نقطه ۲۳۰ تومان قرار مي‌دهيم. اگر قيمت سهم افزايش يافت و به نقطه ۳۳۰ تومان رسيد، حد ضرر را در نقطه بالاتري مثلا روي قيمت ۳۰۰ تومان مي‌گذاريم. به اين فرآيند، تغيير حد با توجه به روند قيمت سهام گفته مي‌شود.


اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب