detail

بالا رفتن شاخص بورس چه تاثیری روی سرمایه گذاری دارد؟

بالا رفتن شاخص بورس چه تاثیری روی سرمایه گذاری دارد؟

بالا رفتن شاخص بورس چه تاثیری روی سرمایه گذاری دارد؟
یکی از مفاهیم بسیار مهم در زمینه بورس و بازار سرمایه، مفهوم شاخص است. شاخص‌های بورس، ملاک‌هایی هستند که که با تحلیل آن‌ها وضعیت گذشته و حال بورس، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در مورد آینده این بازار، پیش بینی می‌شود. بنابراین نوسانات این شاخص‌ها و به عبارتی بالا و پایین رفتن میزان آن‌ها، نقش زیادی در تصمیم گیری سرمایه گذاران ایفا می‌نماید. سرمایه گذاران معمولا با استناد به این افت و خیزها سرمایه خود را به بورس وارد یا از آن خارج می‌کنند.
شاخص‌های بورس، انواع مختلفی دارند که هر یک، وضعیتی را مورد بررسی قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها شاخص کل بورس است. این شاخص، سهم قیمت و سود سهام یک شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارتی اثرگذاری قیمت بر سرمایه گذاری و سود حاصل از آن را با این شاخص می‌توان مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. اما در این زمینه نکاتی وجود دارد که توجه به آن ضروری است.

نکته قابل توجه در خصوص شاخص بورس
از جمله نکات قابل توجه در زمینه کاربرد شاخص و تاثیر آن بر سرمایه گذاری می‌توان به این نکته اشاره کرد. چنانچه شاخص بورس، افزایش یابد لزوما بدین معنا نیست که سهام شرکت‌های حاضر در بورس، افزایش یافته یا به سوددهی دست یافته است. از طرف دیگر کاهش این شاخص نیز به این معنا نیست که همه شرکت‌های حاضر در بورس، حدی از ضرر را متحمل شده‌اند.
در بسیاری از موارد ممکن است شاخص بورس با افزایش قابل توجهی مواجه شود اما بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران، با افت قیمت و ضرر و زیان روبرو شوند. حتی ممکن است در وضعیتی که شاخص بورس با کاهش مواجه می‌شود بسیاری از سرمایه گذاران به سوددهی بالایی دست یابند.
بنابراین سرمایه گذاران نباید تنها با اتکا به بالا رفتن شاخص، اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند و یا به دلیل پایین آمدن شاخص بورس، از سرمایه گذاری در این بازار سرمایه منصرف گردند. حتی در مواردی که شاخص بورس به طور مداوم و مستمر در حال افزایش است باز هم باید در انتخاب سهام دقت لازم را به کار برد.

داشتن سبد سهام با توجه به شاخص کل بورس
یکی دیگر از نکاتی که باید در زمینه نقش شاخص بورس در سرمایه گذاری مد نظر قرار داد این است که نباید ازیکی از اصول مهم بورس که شامل تشکیل سبد سهام متنوع است غفلت کرد.
طبق این اصل سبد سهام باید به میزان کافی دارای تنوع باشد. هر اندازه سبد سهام سرمایه گذار تنوع بیشتری داشته باشد و به ترکیب سهام شرکت‌های حاضر در بورس، نزدیک‌تر باشد سوددهی سرمایه گذار، مطابقت بیشتری با میزان بازدهی که توسط شاخص کل نشان داده می‌شود، دارد.
در این زمینه هم‌چنین باید گفت اگر سبد سهام سرمایه دار و یا سرمایه گذار، منطبق با ترکیب تمامی سهام شرکت‌های حاضر در بورس باشد بازدهی و سوددهی آن سرمایه گذار با تغییر و تحولات شاخص کل بورس، برابری می‌کند.
در این صورت چنانچه شاخص کل با افزایش مواجه شود مثلا رشد 40 درصدی را تجربه کند، سرمایه گذار نیز به همان میزان یعنی 40 درصد، سوددهی دست می‌یابد و چنانچه شاخص دچار افت قیمت شود سرمایه گذار نیز به ضرر و زیان دست خواهد یافت.


Sender name is required
Characters left: 1000
Comment is required