detail

شاخص بورس چیست و چه کاربردی در معاملات دارد؟

شاخص بورس چیست و چه  کاربردی در معاملات دارد؟

شاخص بورس چیست و چه کاربردی در معاملات دارد؟

یکی از موضوعاتی که این روزها زیاد می شنویم و عده زیادی نیز با آن درگیر هستند موضوع بورس است. در این زمینه مفاهیمی وجود دارد که آگاهی از آن مفاهیم، ضرورت دارد. یکی از این موضوعات، مفهوم شاخص بورس است. لازم به ذکر است که در زمینه بورس، تنها یک شاخص وجود ندارد و شاخص بورس تنها یکی از شاخص های مطرح در این بازار سرمایه است.

شاخص بورس چه کمکی به شما می‌کند؟

شاخص بورس، اعداد و ارقامی هستند که وضع کلی بورس را نشان می دهند. از طریق این اعداد می توانیم روند رشد و یا افت بازار بورس را تشخیص دهیم. همانطور که گفته شد در بازار بورس چندین شاخص وجود دارد که هر یک می توانند وضعیت بورس را از جهتی خاص، مورد مطالعه و محاسبه قرار دهند. شاخص های مورد استفاده در بورس، در حقیقت، ملاک ها و معیارهایی هستند که می توان با تحلیل وبررسی آن ها از زوایای مختلف، وضعیت حال و گذشته بورس را نیز دریافت نمود.

برای محاسبه شاخص بورس و سایر شاخصهای مورد استفاده در بازار سرمایه نیازمند استفاده از فرمولهای ریاضی هستیم تا  به وضعیت خاصی از بورس پی ببریم. در مطالعه شاخص های بورس به چند شاخص می رسیم که از بقیه پرتکرارتر هستند و کاربرد بیشتری هم دارند از جمله این شاخص ها می توان شاخص های زیر را نام برد.

شاخص کل بورس به چه معناست؟

شاخص کل از پرکاربردترین شاخص ها در بازار سرمایه است. افرادی که به نوعی در بورس فعالیت می کنند به وفور از این عبارت استفاده می کنند. شاخص کل بورس نشاندهنده سطح عمومی قیمت در بورس و همچنین سود سهام شرکت های حاضر در بورس است و تغییرات این شاخص در بازار سرمایه، میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس را نشان می دهد.

در حقیقت از طریق این شاخص می توان هم تغییراتی که در زمینه قیمت سهام می افتد را مشاهده کرد و هم سودهای سالیانه شما که باید توسط شرکت ها به شما پرداخت شود را نشان می دهد. نام دیگر شاخص کل بورس، شاخص قیمت و بازده نقدی TEDPIX است. از جمله نکاتی که در زمینه محاسبه شاخص بورس باید به آن توجه کنیم این است که در این زمینه، تغییرات شاخص و میزان این تغییرات حائز اهمیت هستند نه اعداد و ارقام.

از طرف دیگر هر چه شرکت های حاضر در بورس و پذیرفته شده در بازار سرمایه، بزرگتر باشند و سرمایه بیشتری در این بازار به خود اختصاص داده باشند تاثیرشان بر شاخص کل بیشتر خواهد بود.

شاخص قیمت چیست؟

یکی دیگر از مفاهیم مطرح شده در بورس که از شاخصهای این بازار به شما می رود مفهوم شاخص قیمت است. شاخص قیمت نشان می دهد که روند عمومی قیمت سهام تمامی شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار، چگونه است. تفاوت شاخص قیمت با شاخص کل در این است که در معیار شاخص قیمت، فقط قیمت سهام شرکت های حاضر در بورس، محاسبه می شود ولی در شاخص کل، هم قیمت و هم سود پرداختی سالیانه شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

در شاخص قیمت هم مفهوم وزن شرکت، مطرح است بدین معنا که هر چه شرکت حاضر در بورس، بزرگتر باشد سرمایه آن شرکت هم بیشتر خواهد بود، لذا تاثیر بیشتری هم بر شاخص قیمت خواهد داشت. در زمینه شاخص بورس، مفاهیم دیگری و شاخصهای دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله می توان شاخص 50 شرکت فعالتر، 30 شرکت بزرگ، شاخص صنعت، شاخص واسطه گری مالی، شاخص سهام آزاد شناور و... را نام برد.


Sender name is required
Characters left: 1000
Comment is required