detail

قرارداد سبد گردانی چگونه است؟

قرارداد سبد گردانی چگونه است؟

برای اینکه سرمایه گذار بتواند از خدمات شرکت‌های سبدگردان استفاده کند در ابتدا باید قراردادی را با آن شرکت، منعقد نماید که به آن قرارداد سبد گردانی گفته می‌شود.
این قرار داد شامل بندهایی از قبیل موضوع قرارداد، مدت زمان آن، نحوه حل اختلاف، شرایط فسخ قرارداد و...است که در کلیه قراردادها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین این قرارداد حاوی مفادی است که موضوعات اختصاصی سبدگردانی را در بر می‌گیرد. از جمله این مفاد می‌توان میزان سرمایه سرمایه گذار یا آورده سرمایه گذار، تعیین میزان کارمزد سبدگردان و هزینه‌های سبدگردانی، گزارش دهی و.. را نام برد. در ادامه به توضیح مختصر این بندها می‌پردازیم.
میزان سرمایه یا آورده سرمایه گذار
سبد گردانی وظیفه‌ای بسیار حساس است و تنها شرکت‌های عمده سبدگردانی می‌توانند این امور را با کیفیت مطلوب به انجام برسانند. بنابراین اولین مرحله در قرارداد، تعیین میزان سرمایه‌ای است که توسط سرمایه گذار به شرکت سبدگردان سپرده می‌شود تا آن را به نحوی مطلوب و با کیفیت، مدیریت نماید.

تعیین کارمزد سبدگردانی

یکی دیگر از مفاد قرار داد بین شرکت سبدگردان و سرمایه گذار، تعیین کارمزد حاصل از مدیریت دارایی و عملکرد شرکت سبدگردان است. این میزان با توجه به بازدهی کسب شده توسط سبدگردان تعیین می‌گردد.
یعنی چنانچه شرکت سبدگردان نتواند بازدهی بیشتر از نرخ سپرده کوتاه مدت بانکی را کسب نماید کارمزدی هم از سرمایه گذار دریافت نمی‌کند. هر چقدر سهم آورده سرمایه گذار و یا میزان سرمایه اولیه وی در سبدگردانی بیشتر باشد درصد کم‌تری هم سهم کارمزد سبد گردان خواهد شد.
بنابراین در این بند باید نحوه تعلق سود سبدگردان به طور واضح و مشخص، تعیین شود در حقیقت این بند مهم‌ترین بند قرار داد بین دو طرف سبدگردان و سرمایه گذار است تا در آینده به اختلاف کم‌تری برخورد کنند.

گزارش دهی

سبدگردان به نام شخص سرمایه گذار مشغول انجام فعالیت و معامله می‌شود بنابراین وظیفه دارد تا در شرایطی گزارشی کامل از فعالیت‌های خود در مقاطع مورد نظر هر دو طرف ارائه دهد و در آن از فعالیت‌های خود در زمینه خرید و فروش یا نگهداری سهام و... در مقاطع روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه اطلاعاتی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

راه‌های ارتباطی

یکی دیگر از بندهای قرار داد بین شرکت سبدگردان و سرمایه گذار، تعیین مجاری ارتباطی است تا از طریق آن شرکت سبدگردان بتواند با سرمایه گذار در ارتباط باشد. به طور کلی تعیین این روش‌ها برای این است که شرکت سبدگردانی بتواند در ارائه گزارش‌های خود از این مجاری اقدام کند که شامل ایمیل، پیامک، ارسال پستی و.. است.

برداشت و واریز وجوه

ممکن است در طول قرارداد سرمایه گذار بخواهد مقداری از سرمایه‌اش را از شرکت سبدگردان دریافت کند. شرکت سبدگردان باید بتواند بلافاصله وجوه مورد نیاز سرمایه گذار را به وی تقدیم کند. در حقیقت این حق برای سرمایه گذار محفوظ است که بتواند وجوه خود را برداشت کند و یا وجوه جدیدی را به سبدگردانی اختصاص دهد. چگونگی پرداخت و دریافت این وجوه، چیزی است که باید در قرار داد بین دو طرف به طور دقیق به آن پرداخته شده باشد.


Sender name is required
Characters left: 1000
Comment is required