detail

سبد گردانی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

سبد گردانی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

بیشتر افراد جامعه برای حفظ ارزش پول و سرمایه ی خود در یکی از بازارهای مالی سرمایه گذاری می کنند. افزایش ثروت و دستیابی به رفاه بیشتر در سایه تصمیم گیری درست و انتخاب روش سرمایه گذاری مناسب است. آیا شما تا به حال سرمایه گذاری در بازار بورس و بهره مندی از روش سبدگردانی سهام را امتحان کرده اید؟ درست است که بازار سهام و پتانسیل های آن در بین عموم افراد جامعه به خوبی جا نگرفته است اما آنچه در این بین از اهمیت زیادی برخوردار است انتخاب سبدگردان معتبر و متخصص در بازار سرمایه است.

 

 

سبدگردانی چیست؟

شاید کلمه سبدگردانی سهام یک واژه ی ساده باشد و افراد فقط با دید بازدهی چند درصدی سرمایه خود در زمان کمی به آن بنگرند. در واقع سبدگردانی فراتر از این موضوعات ساده است و اگر به زبان ساده و عامیانه بخواهیم توضیح دهیم، سبدگردان مقدار سرمایه ای که شما برای بازار سرمایه در نظر گرفته اید از شما می گیرد و شما را کاملا با ریسک و نوسانات بازار آشنا می کند و در صورت سودآوری با سود سرمایه گذار شریک می شود. نکته ها و موضوعات مهمی در سبد گردان حائز اهمیت هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 در بازار سرمایه یکی از مفاهیم جالب و پر بازده، سبدگردانی است که به معنی سپردن مدیریت سرمایه خود به فرد سبدگردان است و این فرد با دانش و تخصصی که دارد سهامی را برای شما خرید و فروش می کند و شما در سود سهام شریک می شوید. سبدگردانی یا مدیریت پرتفو توسط کارشناسان حرفه ای بازار بورس انجام می شود و مدیریت سبد با توجه به ویژگی های سرمایه گذار مانند سطح ریسک پذیری، مقدار سرمایه و سبد مناسب انجام می شود.

 

مزایای سبدگردانی چیست؟

مزایای سبدگردانی بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که تازه وارد بازار سرمایه شده اند و آشنایی کاملی با نوسانات بورسی، شرکت های سهامدار، روند معاملات و ... ندارند و مهمتر از همه وقت کافی برای یادگیری بورس و موضوعات مرتبط با آن را ندارند. این افراد می توانند از تخصص سبدگردان استفاده کنند و به جای اینکه خود سبدگردان سهام خود باشند این کار را به افراد خبره و متخصص می سپارند. شما وقتی از خدمات سبدگردان استفاده می کنید قطعا ریسک کاهش و از دست دادن سرمایه را ندارد و افرار با بررسی های دقیق بازار سرمایه و دانش بالا در خصوص گزارشهای مالی و اخبار مرتبط با سرمایه و ... مدیریت سهام شما را بر عهده می گیرند.

بهترین شرکت سبدگردانی کدام است؟

وقتی می خواهید در بازار بورس، سرمایه گذاری کنید و نمی خواهید مدیریت پرتفوی خود را در دست بگیرید، قطعا به دنبال پیدا کردن بهترین شرکت سبدگردانی هستید. شرکت های که به کار سبدگردانی مشغول هستند در بازه ی مختلف، عملکرد متفاوتی دارند و چندین ماه بازدهی مثبت داشته باشند و خوب کار کنند و ممکن است در یک رده زمانی خاصی بازده پایینی داشته باشند.
اگر می خواهید یک شرکت سبد گردان معتبر و خوب را انتخاب کنید بهتر است بازدهی چندین ساله شرکت را بررسی کنید روند سودآوری این شرکت ها کمک می کند تا بدانید که سرمایه گذاری بلند مدت تا چه میزان به افزایش سرمایه شما کمک می کند. اما قبل از انتخاب سبدگردان بهتر است دید سرمایه گذاری خود را بلند مدت کنید و با مشاوره و راهنمایی می توانید نتیجه ای مطلوب را بگیرید.

آیا تضمینی برای سودآوری سبدگردانی وجود دارد؟

با توجه به اینکه سبدگردانی با توجه به نوسانات بورسی فعالیت می کند پس با این حال هیچ شرکتی نمی تواند تضمین کند که حتما با روش مدیریت پرتفو می توان به سودآوری رسید. شرکت هایی که تضمین سود آوری می کنند کاملا غیر قانونی است. سبدگردانی با صندوق های سرمایه گذاری در خصوص سودآوری متفاوت هستند و برخی از این صندوق ها سوداوری را تضمین می کنند. فردی که مدیریت پرتفو شما را بر عهده می گیرد باید شرایط فعلی بازار را برای شما شرح دهد و لا علم به عملکرد خوب بازارگردان تصمیم نهایی خود را بگیرید.

شرایط سبدگردانی چیست؟

 

شرایط سبدگردانی چیست؟

 ابتدا بهتر است بدانید که سبدگردانی توسط اشخاص حقوقی انجام می شود و شرکت ها و کارگزاری هایی که از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز دارند می توانند فعالیت کنند. پس اطمینان از داشتن مجوز رسمی شرط اصلی سپردن سرمایه به سبدگردان است.
هر سبدگردانی موظف است تا تمام توافقات بین خود و سرمایه گذار را به طور کامل در قرارداد درج کند. اگر هدف سرمایه گذار بلند مدت باشد، سبدگردان می تواند مدیریت بیشتر و بهتری داشته باشد و خرید سهامی را اولویت قرار دهد که بلند مدت و سودآور هستند.
ممکن است سبدگردان کارمزدی را از قبل با سرمایه گذار توافق کند و یا اینکه درصدی از سود را با توافق طرفین دریافت کند. برخی از شرکت برای سبدگردانی، مقدار حداقلی را برای سرمایه گذاری تعیین می کنند و این مقدار با توجه به سیاست های شرکت متفاوت است. تمام شرایط به صورت قانونی و زیر نظر سازمان بورس انجام می شود.
برای سود سبدگردانی مقدار مشخصی وجود ندارد چون نوسانات بازار بورس غیر قابل پیش بینی می باشد. اما بیشتر شرکت ها سعی می کنند تا سود سبدگردان بیشتر از سودهای بانکی باشد، تا هم سرمایه گذار و هم سبدگردان تلاش خود را معطوف سودآوری و بازدهی بالا کنند.


Sender name is required
Characters left: 1000
Comment is required