تفاوت سرمايه گذاري در شركت هاي سبدگرداني و سرمايه گذاري در صندوق سرمايه گذاري چيست؟

تفاوت سرمايه گذاري در شركت هاي سبدگرداني و سرمايه گذاري در صندوق سرمايه گذاري چيست؟

بسياري از سرمايه گذاران علاقمند به سرمايه گذاري در شركت‌هاي سبدگرداني هستند و عده‌اي ديگر سرمايه گذاري در صندوق‌هاي متعدد سرمايه گذاري را ترجيح مي‌دهند. اين دو روش سرمايه گذاري، با وجود شباهت‌ها داراي تفاوت‌هايي نيز هستند. در اين مقاله قصد داريم به بيان تفاوتهاي ميان سبدگرداني و صندوق سرمايه گذاري بپردازيم.

1-تفاوت در مالكيت سهام

در سرمايه گذاري از طريق سبد گرداني، سرمايه گذار خود، مالكيت سهام و اوراق بهادار در سبد سهامش را عهده‌دار مي‌شود و شركت سبدگردان، خدمات مربوط به سبدگرداني از قبيل خريد و فروش سهام را  با وكالت سرمايه گذار انجام مي‌دهد.
اين در حالي است كه در صندوق‌هاي سرمايه گذاري، سرمايه گذار به صورت غير مستقيم مالك سهام و اوراق بهادار خريداري شده توسط صندوق است و مدير صندوق مي‌تواند با جمع آوري سرمايه‌هاي سرمايه گذاران متعدد به كار خريد و فروش سهام آنان مشغول شود.

2-سبد اختصاصي سبدگرداني، سبد عمومي صندوق سرمايه گذاري

تفاوت ديگر بين دو روش سبدگرداني و صندوق سرمايه گذاري اين است كه در ارائه خدمات سبد گرداني به هر يك از سرمايه گذاران يك سبد، آن هم به صورت اختصاصي تعلق مي‌گيرد. در حقيقت يك سبد در شركت سبدگرداني متعلق به يك نفر است و تنها سرمايه وي در آن سبد به چشم مي‌خورد.
در حالي كه در صندوق‌هاي سرمايه گذاري سرمايه‌هاي متنوع از افراد مختلف جمع آوري مي‌شود و در يك صندوق قرار مي‌گيرد.

3-تفاوت در ميزان هزينه‌هاي شركت سبدگرداني و صندوق سرمايه گذاري

تفاوت ديگر سبدگرداني و صندوق سرمايه گذاري مربوط به ميزان هزينه‌هاي اين دو است. به اين صورت كه هزينه‌هاي يك شركت سبدگردان كه براي سرمايه گذار به صورت اختصاصي، خدمات سبدگرداني ارائه مي‌دهد بسيار بالاتر از صندوق‌هاي سرمايه گذاري است. چرا كه صندوق‌هاي سرمايه گذاري سرمايه‌هاي افراد مختلف را به صورت جمعي جمع آوري مي‌كنند و لذا هزينه‌هاي آن نيز ميان تمامي سرمايه گذاران تقسيم مي‌شود. لذا هزينه‌هاي يك شركت سبدگردان بسيار بيشتر از صندوق سرمايه گذاري است.

4-ريسك پذيري اختصاصي، ريسك پذيري جمعي

شركت سبدگرداني خدمات مربوط به خريد و فروش و معاملات را با توجه به ميزان ريسك پذيري خود سرمايه گذار به انجام مي‌رساند چرا كه سبد، مختص آن سرمايه گذار است و وي مالك آن به حساب مي‌آيد.
اين در حالي است كه مدير يك صندوق سرمايه گذاري خريد و فروش سهام را با در نظر گرفتن سود و زيان و ريسك پذيري كل سرمايه گذاران انجام مي‌دهد. معمولا اين صندوق‌ها خريد با پايين‌ترين ريسك را مورد نظر قرار مي‌دهند.

5-حداقل سرمايه مورد نياز

تفاوت ديگر دو روش سرمايه گذاري سبدگرداني و صندوق سرمايه گذاري، مربوط به حداقل ميزان سرمايه مورد نياز براي سرمايه گذاري است. در صندوق‌هاي سرمايه گذاري، مي‌توان با خريد يك واحد سرمايه گذاري كه در صندوق سرمايه گذاري با درآمد ثابت، 100 هزار تومان است به بازار سرمايه وارد شد و سرمايه گذاري كرد.
در حالي كه براي استفاده از خدمات يك شركت سبدگردان حداقل سرمايه مورد نياز 1 ميليارد تومان است. بنابراين هزينه صندوق‌هاي سرمايه گذاري به خصوص براي تازه واردان بسيار كم‌تر است و گزينه مناسب‌تري به شمار مي‌آيد.

المنشورات ذات الصلة

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب