عرضه اوليه در بورس چيست و چگونه بايد آن را خريد كرد؟

عرضه اوليه در بورس چيست و چگونه بايد آن را خريد كرد؟

عرضه اوليه در بورس چيست و چگونه بايد آن را تهيه كرد؟

يكي از مطالب مهم در زمينه بورس كه فعالان در بورس سرمايه بايد از آن مطلع باشند و در زمينه آن اطلاعاتي كسب كنند عرضه اوليه در بورس است. عرضه اوليه سهام در بورس كه به اختصارIPO ناميده مي شود بدين معناست كه يك شركت براي اولين بار سهام خود را در بورس يا فرابورس، عرضه مي كند. در زمان عرضه اوليه معمولا شركتها 5 تا 10 درصد از سهامشان را در بورس ارائه مي كنند. بنابراين به هر كد بورسي تعدادي سهام تعلق مي گيرد. هر چند اين مقدار سهام ممكن است تغييراتي نيز داشته باشد.

هدف از عرضه اوليه شركت ها

يكي از اهداف شركت ها براي عرضه اوليه سهام در بورس، جذب سرمايه و تامين مالي شركت است. وقتي يك شركت بخواهد وارد بورس شود بايد امور مختلف، خصوصا صورتهاي مالي خود را به نحوي شفاف به سازمان بورس ارائه دهد. بنابراين با ورود به بورس، خود به خود اعتبار بيشتري كسب خواهد نمود. لذا مي تواند از مزايايي كه براي اين شركت ها در نظر گرفته شده است استفاده كند.

حضور در بورس و عرضه اوليه سهام در بازار سرمايه موجب مي شود شركت در معرض ديد مردم واقع شود و چهره اي مثبت و معتبر در ميان مردم، كسب كند. بنابراين چنين شركتي طبيعتا مشتريان زياد و درآمد بيشتري خواهد داشت.

سود سهامداران از عرضه اوليه

سهامداران حاضر در بورس نيز از عرضه اوليه سهام در بورس، استقبال مي كنند و دليل اصلي اين استقبال اين است كه در هنگام عرضه اوليه، قيمت سهام نسبت به قيمت و ارزش ذاتي آن سهام، پايين تر است.

هنگامي كه سهام يك شركت در عرضه اوليه در بورس، ارائه مي شود تقاضاي زيادي هم براي خريد آن سهم از سمت مشتريان وجود دارد. همين عامل سبب مي شود قيمت آن نيز در زماني كوتاه به رشد خوبي دست يابد و از اين رهگذر، سود زيادي هم نصيب سهامداران شود. اين سود و امكان، خصوصا براي كساني است كه به تازگي وارد بورس شده اند و تحليل تكنيكال نمي دانند. اين افراد مي توانند با شركت در عرضه هاي اوليه در بورس، سهام مورد نظرشان را خريداري نمايند.

نحوه خريد عرضه اوليه در بورس

پس از اينكه كد بورسي تان را دريافت نموديد مي توانيد يك شركت كارگزاري مناسب براي خود انتخاب كنيد و فرايند افتتاح حساب را انجام دهيد. پس از اين گام بايد از زمان عرضه اوليه در بورس مطلع شويد. امروزه رسانه هاي مختلف به ارائه اين تاريخها مي پردازند. شركتهاي كارگزاري نيز تاريخ عرضه اوليه را از طريق پيامك و ايميل و... به اطلاع مشتريانشان مي رسانند.

در گام بعدي از ميزان سهامي كه به هر كد بورسي تعلق مي گيرد، سهام خريداري مي نماييد. هر شركتي ميزان سهام خود را در عرضه اوليه مشخص مي كند. با در نظر گرفتن تعداد افرادي كه در مراحل قبل عرضه اوليه اقدام به خريد سهام نموده اند و در نظر گرفتن اين امكان كه در اين دوره هم همان ميزان خريد سهم را انجام خواهند داد، مي توان سهم هر كد بورسي را تخمين زد. در اين صورت مي توانيم به ميزان نقدينگي كه در عرضه اوليه مورد نيازمان است پي ببريم و حساب خود را شارژ كنيم. پس از برداشتن اين گام بايد سفارش خود را ثبت نماييم.

المنشورات ذات الصلة

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب