تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

پرتفوی یا سبد سهام چیست؟

پرتفوی یا سبد سهام چیست؟
واژه لاتین پرتفولیو به معنی کیف چرمی بزرگ حاوی اسناد و مدارک می باشد. مفهوم پرتفوی یا سبد دارایی در بازار مالی نیز از همین واژه برگرفته شده است.
سبد سهام به مجموعه ای از اوراق بهادار مختلف تحت مالکیت یک سرمایه گذار گفته می شود. هدف اصلی از ایجاد سبد یا پرتفوی در بازار بورس، تنوع دارایی به منظور کاهش ریسک و کسب بازدهی معقول است.
هرچند تشکیل سبد دارایی حین سرمایه گذاری بسیار مفید است، اما ایجاد تنوع همیشه منجر به سوددهی نمی شود و چه بسا تنوع بیش از حد، نتایج منفی بر روی بازدهی سرمایه گذاری شما داشته باشد.

اصول تشکیل سبد سهام:

  • انتخاب انواع اوراق بهادار (سهام، درآمد ثابت و مشتقه)
  • خرید سهام از صنایع مختلف
  • انتخاب 5 تا نهایتا 10 سهم
  • رعایت تناسب وزنی دارایی ها

انواع رایج سبد سهام:

خطر پذیر

 شامل سهامی با ریسک و بازده بالا که معمولاً شامل نمادهای پرنوسان بازار یا کسب ‌و کارهای جدید می ‌باشند.

محافظه کارانه

 این سبدها بر اساس سهام بزرگ و صنایع استراتژیک تشکیل می ‌شوند، که نوسانات کمتر و روند باثباتی دارند.

جریان نقدی

سرمایه‌ گذارانی که به دنبال درآمد نقدی شامل سود سهام، اوراق مشارکت یا... باشند از چنین سبد دارایی استفاده می کنند.

 

 سوداگری

در این نوع سبد معمولا اصول تنوع، تناسب وزنی و... رعایت نمی‌ شود و سرمایه‌گذار صرفاً بر اساس اهداف نوسان ‌گیری و شایعات معامله می‌ کند.

 

 ترکیبی

زمانی که شما علاوه بر اوراق بهادار، در دارایی‌ های نظیر طلا، ارز، کالا و املاک نیز سرمایه ‌گذاری کنید، اصطلاحاً یک سبد دارایی ترکیبی تشکیل شده است.

ارزش پرتفوی چیست ؟

پرتفوی در واقع به ارزش مالی و نقدی هر شخصیت حقوقی و حقیقی گفته می شود. ارزش پرتفوی شرکت هایی که برای قیمت گذاری شرکت های سرمایه گذاری در داخل بورس اوراق بهادار قبول شده اند، مهمترین عامل می باشد. در اصل می توان گفت که پرتفوی به منظور کم کردن و کاهش ریسک به وجود آمده است.
 

نحوه مدیریت پرتفوی چگونه است؟

 پرتفوی به منظور کم کردن و کاهش ریسک به وجود آمده و به گونه ای انتخاب می شود تا در شرایط معمولی احتمال اینکه با کاهش بازده تمامی دارائی ها (سهام هایی که خریداری شده اند) به صفر نزدیک باشد. پرتفوی می تواند هم دارای مالک حقیقی و هم می تواند دارای مالک حقوقی باشد.

در دهه هشتاد شمسی در بورس اوراق بهادار ایران، بزرگ ترین پرتفویی که وجود داشت متلعق به شخصی به نام آقای رسول گنجی بود که مجموع تمام دارایی های این پرتفوی به بیشتر از ۲ میلیارد دلار رسید.
 

پرتفوی و سبد سهام پیشنهادی

 سبد سهام پیشنهادی در واقع قدرت و صلاحیتی است که جهت انتخاب حرفه ای هر سهام در نظر گرفته شده است. در داخل سبد پیشنهادی، محدوده ای در نظر گرفته می شود که خرید و فروش مناسبی در آن محدوده برای هر سهم توصیه می شود. سودحاصل از تحلیل سال مالی جاری و سال های مالی آینده در هر پیشنهاد مشخص شده است.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید