تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
چهارشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۴
سرویس : بورس
کد خبر : ۲۴۹۷
گزارشگر : ۱۹۳۰
منبع: بازار سرمایه ایران(سنا)
سرویس بورس
طی یادداشتی بررسی شد؛

نیت خوانی سیگنال‌ فروشان

در ۲ سال گذشته به تناسب افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، شاهد افزایش تعداد کانال‌ها و پیج‌های تاسیس شده در شبکه‌های اجتماعی بودیم که در بزنگاه‌های بازار با ارائه تحلیل‌های هدف‌دار و بعضا مغرضانه موجب خسارت‌های مادی زیادی از نظر معاملاتی (ضرر و زیان ناشی از معامله) و وجه کارمزدی (در صورت خرید سیگنال) به سرمایه‌گذاران خرد بازار سرمایه که از دانش کافی برخوردار نیستند، شده‌اند.

نیت خوانی سیگنال‌ فروشان
 
در تعداد زیادی از این موارد به دلیل عدم وجود قرارداد ثبت شده و نامعلوم بودن هویت مدیران مجموعه‌های سیگنال فروش عملاً امکان پیگیری برای مال‌باختگان فراهم نیست.

متاسفانه این اقدامات در نمادهای کوچک که اکثراً در بازار پایه فرابورس قرار دارند و به دلیل عدم شفافیت اطلاعات ارائه شده با سرمایه کم امکان ایجاد رشد کاذب برای آن‌ها بیشتر است -در اصطلاح به آن پروژه کردن سهم می‌گویند- انجام می‌شود.

بعضا مشاهده می‌شود که ارائه دهنده سیگنال در طرف مقابل سیگنال اعلامی در کانال برای عموم در حال انجام معامله –که در اصطلاح به آن خالی کردن سهم می‌گویند – است.

در برخی از مواقع ارائه دهنده سیگنال، با ادعای اینکه بازیگر سهم مورد نظر بوده، مخاطبین خود را در اقدام مجرمانه دستکاری قیمت از طریق اردرچینی کاذب، معاملات گروهی و غیره شریک کرده و موجب برخوردهای قانونی برای سرمایه‌گذاران نظیر دریافت اخطار، بسته شدن کد معاملاتی و شکایت قضایی می‌شود.

در مواقعی که کلیت بازار روند مثبتی دارد فعالیت این افراد بیشتر شده و با وعده‌های پوچ و اقدامات خود قصد فریب سرمایه‌گذاران بدون دانش دارند.

از سال گذشته شاهد افزایش تعداد مجوزهای جدید صادر شده برای نهادهای مالی که به صورت قانونی به فعالیت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی می‌پردازند بودیم که با دریافت کارمزد اندک کلیه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی انجام می‌دهند.

در حال حاضر ۵۸ شرکت سبدگردان و ۱۸ شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری به ارائه خدمات مالی به سرمایه‌گذاران می‌پردازند که اسامی آن‌ها در قسمت نهادهای مالی تحت نظارت سایت سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش نهادهای مالی دارای مجوز - سازمان بورس و اوراق بهادار در سایت (seo.ir) موجود است.

مبادرت به ارایه خدمات مالی و فعالیت‌هایی که تنها نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس، حق انجام آن را دارند، جرم بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار طبق قانون مکلف است، علیه کسانی که فعالیت غیرمجاز مانند سبدگردانی و ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اقدام کند. لازم به ذکر است سرمایه‌گذاران فاقد دانش در بازار سرمایه باید از مشورت اشخاص صاحب صلاحیت و آگاه به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه استفاده کنند.
تعداد بازدید : ۲۹۰
(چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۱۳:۵۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید