تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۴
سرویس : بازار سرمایه
کد خبر : ۲۸۰۴
گزارشگر : ۱۹۳۰
سرویس بازار سرمایه
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گروه مالی شهر مطرح کرد

آینده بازار در دستان متغیرهای تاثیرگذار

انتظار می رود برخی صنایع از جمله صنایع دارویی، غذایی، شوینده ها، تایرسازی، روانکارها، زراعتی ها و به طور کلی صنایعی که مواد اولیه وارداتی دارند و برخی تک شرکت ها عملکرد بهتری داشته؛ بنابراین بیشتر موردتوجه بازار بوده و بازدهی مناسبی به همراه داشته باشند.

آینده بازار در دستان متغیرهای تاثیرگذار
 
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گروه مالی شهر در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: تحلیل و پیش بینی آینده بازارسرمایه مستلزم درک و شناخت متغیرهای اثرگذار بر بازار است؛ در حال حاضر مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازارسرمایه کشور شامل وضعیت بازارهای جهانی کامودیتی ها، نرخ ارز، دخالت‌های دولت در بازار، استمرار تحریم‌ها و تعطیلی خطوط تولیدی شرکت ها ناشی از قطعی برق است.

محمد علیمرادی افزود: رشد تورم در اروپا و آمریکا و به تبع آن اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی و افزایش نرخ بهره در هر دو منطقه، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران را از رخداد رکود اقتصادی در دنیا نگران کرده است که نمود آن در ریزش قیمتی بازارهای مالی و کالایی در یک ماه اخیر مشخص است؛ از این رو نمی‌توان به آینده بازار کامودیتی‌ها امید چندانی داشت و در بهترین حالت می‌توان انتظار داشت، قیمت‌ها در بازارهای جهانی در سطوح فعلی خود حفظ شود؛ اگرچه ریزش بیشتر قیمت ها دور از ذهن نیست و این امر تاثیر منفی بزرگی بر بازارسرمایه ایران دارد.

علیمرادی بیان کرد: نرخ ارز دومین عامل مهم تاثیرگذار بر بازارسرمایه است؛ نکته مهم این است که پس از تبدیل نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ارز نیمایی حساسیت ها نسبت به نرخ ارز نیمایی افزایش یافته است ؛چراکه هر تغییری در نرخ ارز نیمایی به منزله تغییر در قیمت کالاهای اساسی است که نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار ها و نرخ تورم دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گروه مالی شهر تصریح کرد: از آنجایی که هدف گذاری دولت کنترل قیمت ها است، تمام سعی و تلاش دولت معطوف به کنترل نرخ ارز نیمایی خواهد بود و به نظر می رسد حداقل در بازه یک ساله موفق به این کار خواهد شد. همچنین عدم تعدیل نرخ دلار با نرخ تورم همواره تاثیر نامطلوبی بر سودآوری شرکت های صادرات محور به دلیل کاهش حاشیه سود داشته است؛ از این منظر شرکت های صادرات محور متضرر و شرکت های واردات محور منتفع می شوند.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: متغیر سوم دخالت‌های دولت در بازار و سرکوب قیمت‌هاست که علاوه بر تاثیر منفی بر عملکرد شرکت‌ها منجر به از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران نیز شده است؛ این نااطمینانی کماکان بر سر بازار سایه افکنده است.
به گفته وی متغیر چهارم استمرار تحریم ها است که منجر به ناتوانی شرکت ها در اجرای طرح های توسعه، جذب سرمایه های خارجی و نوسازی تجهیزات و ماشین آلات شده و علاوه بر این شرکت‌ها را برای صادرات با مشکلات جدی مواجه کرده است.

این فعال بازارسرمایه بیان داشت: عامل پنجم کمبود برق است که دولت برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی تمام بار آن را به بخش صنعت به خصوص صنایع فولاد و سیمان تحمیل کرده است. تعطیلی خطوط تولید مقدار تولید فروش و به خصوص صادرات شرکت ها را با کاهش مواجه خواهد ساخت؛ هرچند در برخی بازارها ممکن است افزایش قیمت های داخلی بخشی از اثر کاهش فروش را خنثی سازد، اما کاهش صادرات قطعی است.

علیمرادی گفت: برآیند ۵ متغیر بالا نشان می دهد که نمی توان در کوتاه مدت انتظار زیادی از بازارسرمایه داشت به خصوص این که همه صنایع و شرکت های شاخص ساز به خصوص فلزات، معدنی ها و شیمیایی ها از متغیرهای فوق تاثیر منفی می پذیرند.
وی افزود: انتظار می رود برخی صنایع از جمله صنایع دارویی، غذایی، شوینده ها، تایرسازی، روانکارها، زراعتی ها و به طور کلی صنایعی که مواد اولیه وارداتی دارند و برخی تک شرکت ها عملکرد بهتری داشته؛ بنابراین بیشتر موردتوجه بازار بوده و بازدهی مناسبی به همراه داشته باشند.

*خبرنگار: مژده ابراهیمی
تعداد بازدید : ۳۴۵
(یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱) ۱۲:۳۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید