تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
شنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۲
سرویس : بازار سرمایه
کد خبر : ۳۲۰۶
گزارشگر : ۱۹۳۰
سرویس بازار سرمایه

مالیات صفر چه اثری بر عملکرد شرکت های بورسی دارد؟

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد بر سود شرکت هایی که افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار دهند مالیات صفر می بندد. این تصمیم چه اثری بر شرکت های بورسی دارد؟

مالیات صفر چه اثری بر عملکرد شرکت های بورسی دارد؟
 
به گزارش صدای بورس چندی پیش سازمان امور مالیاتی اعلام کرد به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و توسعه بخش‌های تولیدی، شرکت‌هایی که تا پایان ۱۴۰۰در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته شده باشند، در صورتی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان همان سال، سود تقسیم نشده سال مالی قبل آنان به حساب سرمایه منتقل شود، افزایش سرمایه صورت پذیرفته مشمول نرخ صفر مالیاتی است، مصوبه‌ای که یکی از مسئولان سازمان و کارشناسان این حوزه آن را بررسی کردند.
معافیت مالیاتی عامل افزایش سود انباشته
وحید روشن قلب، سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اقدام سازمان امور مالیاتی پیرو بند ف تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده که پیرو پیشنهاد سازمان بورس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود.

وی افزود: هدف از این بند بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در طرح‌های خود با هدف افزایش سودآوری و اشتغال زایی شرکت‌ها بوده است. همچنین در صورت تقسیم سود بالا در شرکت‌ها، بعضا شرکت‌ها با مشکلات نقدینگی مواجه می شدند که منجر به افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها می‌شود و همچنین با افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در طرح های تولیدی خود از محل سود تقسیم نشده سنوات گذشته، منابع ارزان قیمت تری نسبت به سایر منابع برای تامین مالی توسعه طرح‌های شرکت تامین می‌شود. خوش‌قلب در آخر افزود: معافیت مالیاتی فوق منجر به کاهش مالیات سال گذشته و در نتیجه افزایش سود انباشته شرکت‌ها می‌شود.

مثبت و منفی بودن این اقدام در گرو برنامه‌هاست
سیاوش وکیلی، کارشناس بازارسرمایه در ادامه با بیان اینکه این بخشنامه قائل براین است که به جای تقسیم سود این مقدار را به سمت سود انباشته ببرد تا از آن محل افزایش سرمایه بدهند گفت: هدف از انجام این اقدام این است که بنیه مالی شرکت‌ها تقویت و در گام بعدی از خروج نقدینگی جلوگیری شود، در کل نمی‌توان قطعی عنوان کرد که این اقدام، اقدام خوب یا اقدام بدی است و به این بستگی دارد که شرکت موردنظر یا ناشر مورد نظر چه برنامه‌هایی در دستور کار خود دارد.

وی افزود: یکسری از شرکت‌ها هستند که برنامه‌های توسعه‌ای و پروژه‌هایی در دست اجرا دارند که طبیعتا برای این دست از شرکت‌ها و سهامداران آن‌ها می‌تواند اقدام بسیار خوب و مفیدی باشد به این دلیل که باعث می‌شود نقدینگی از شرکت خارج نشود و صرف افزایش سرمایه شود که در ادامه این افزایش سرمایه طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کند و به اتمام برساند، طبعا با این اقدام سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما اگر شرکتی هیچگونه برنامه و پروژه توسعه‌ای نداشته باشد این پول برایش بی‌فایده است.


وکیلی بیان داشت: این امر مانند یک شمشیر دولبه است که بسته به نوع شرکت، ماهیت شرکت، برنامه‌های شرکت و ... می تواند تاثیرات متفاوتی در عملکرد و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد. این که سازمان امور مالیاتی نگاه این‌چنینی دارد و به رشد و توسعه شرکت‌ها توجه می‌کند اقدام بسیار خوبی است و تنها نکته‌ای‌که وجود دارد وضعیت خود شرکت‌هایی است که برنامه‌ای ندارند و این اقدام تنها حبس پول و کاهش کارایی آن شرکت‌هاست اما شرکت‌هایی که برنامه، پروژه، طرح‌های توسعه‌ای و ... دارند می‌توانند از این اقدام به خوبی استفاده کنند.

وی در نهایت افزود: تصمیمات اینچنینی و تقسیم سود در حوزه صلاحیت مجامع عمومی شرکت‌هاست یعنی فرآیند تقسیم سود یک تصمیم مجمعی است و نمی‌توان آن را دخالت محسوب کرد.

مرضیه حیدری - خبرنگار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۶۰
تعداد بازدید : ۱۱۸
(شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱) ۱۲:۳۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید