تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
سه شنبه / ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۹
سرویس : بازار ارز
کد خبر : ۳۴۵۲
گزارشگر : ۱۹۳۰
سرویس بازار ارز

مخالفان «اینماد» چه گروهی هستند؟

درحالی که تمامی اقدامات مراجع رسمی منجر به تسهیل دریافت اینماد شده ولی همچنان عده‌ای سعی در سنگ‌اندازی اجرای این بند قانونی دارند، به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، فعالان پولشویی، قمار و مواد مخدر مخالفان اصلی الزامی شدن «اینماد» هستند.

مخالفان «اینماد» چه گروهی هستند؟
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق بخشنامه اخیر شاپرک از 24 آبان، پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد، طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد.

در ماه‌های گذشته، اخبار، اظهارنظر و حواشی پیرامون «نماد اعتماد الکترونیک» یا همان «اینماد» کم نبوده؛ از الزام قانونی و تعامل اجرایی مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صمت گرفته تا فشار رسانه‌ای و گلایه برخی کسب‌وکارهای مجازی نوپا به استناد دردسرهای اخذ اینماد!
اما نکته مهم اینجاست که الزام به دریافت اینماد درحالی همچنان با واکنش‌های منفی گروهی از پرداخت‌یارها همراه می‌شود که تمامی اقدامات برای سهولت دریافت اینماد از سوی مراجع رسمی انجام شده و آنچه ظاهراً موجب مخالفت این گروه است به خطر افتادن منافع‌شان است نه اصل اینماد و ... !

این موضوع البته پیش از این در دو نوبت به دادگاه کشیده شده و در نهایت رای دیوان عدالت اداری در هر 2 مرتبه الزام به دریافت اینماد بوده است. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) از سوی درگاه‌های پرداخت، به دلایل متعددی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن می‌توان به جلوگیری و مقابله با پولشویی و تامین تروریسم اشاره کرد.  

 

باتوجه به ابلاغ جدید وزیر صمت، اعطای اینماد به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب از اتحادیه‌های فیزیکی بدون نیاز به دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز عملیاتی شده است. 

 

بنابراین پیرو مصوبه جلسه 127 هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور و ابلاغ آن توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحدهای صنفی دارای پروانه کسب فیزیکی از اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور، برای اخذ اینماد در رسته‌های مربوط نیازی به دریافت مجدد پروانه کسب از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی نخواهند داشت.

ضمن اینکه از سال گذشته رویه صدور «اینماد» بدون ستاره آغاز شده و  صدور آن به حداکثر 10 دقیقه رسیده است، این موضوع به تایید مرکز ملی فضای مجازی نیز رسیده است.

طبق اعلام کلاهدوزان سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با درنظر گرفتن روند تسهیل شده صدور اینماد، الزام اخیر 2 گروه را نگران می‌کند، یک دسته کسب وکارهایی مانند رمزارز، لندتک (فناوری‌های قرض‌دهی) و اینشورتک (فناوری بیمه‌ای) و مانند آن هستند که فعالیت‌شان تا حدودی رسمی شده، غیرقانونی نیست؛ ولی هنوز مقررات آن تنظیم نشده است.

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: سیاست این مرکز با پیگیری از بانک مرکزی به عنوان رگولاتور حمایت از این کسب و کارها است. قرار نیست این کسب‌وکارها را متوقف کنیم، بلکه کمک‌شان می‌کنیم که در چارچوب قانونی و تحت نظارت کار خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: یک گروه کسب‌وکار هستند که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با آن‌ها خط قرمز مشخص دارد. آن‌ها کسب‌وکارهایی هستند که فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دهند. سردمدار آن‌ها، سایت‌های قمار هستند و اکنون سوال مهم این است؛ «چه کسی و چرا از سایت‌های قمار حمایت می‌کند؟» آسیب این مسئله در درجه اول به مردم می‌رسد، ما با این سایت‌ها مسئله داریم.   

کلاهدوزان تاکید کرد: برخی از این سایت‌ها که درگاه غیرشفاف دارند، اکنون محتوای غیر اخلاقی و مواد مخدر خرید و فروش می‌کنند و پولشویی نیز از همین کانال دنبال می‌شود. این‌ها 5درصد بازار دیجیتال کشور هم نیستند و تعدادشان معدود است، اما تراکنش آن‌ها به حدی بالاست که این انگیزه را می‌دهد تا با تبلیغات رسانه‌ای به مسئله الزام اینماد واکنش منفی نشان بدهند.

تعداد بازدید : ۲۵۹
(سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱) ۱۲:۴۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید