تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۲
سرویس : بورس کالا
کد خبر : ۳۵۲۰
گزارشگر : ۱۵۵۸
سرویس بورس کالا

مسیر پر پیچ و خم عرضه خودرو در بورس / ابهامات وزارت صمت در این مسیر

چند ماهی می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا شروع شده و به واسطه این عرضه کارخانجات و مردم سود خوبی برده‌اند.

مسیر پر پیچ و خم عرضه خودرو در بورس / ابهامات وزارت صمت در این مسیر
به گزارش تجارت‌نیوز، چند ماهی از عرضه خودرو در بورس کالا می‌گذرد و در این مدت وزارت صمت سنگ‌اندازی بسیار زیادی برای عرضه خودرو در بورس کالا انجام داده است. این وزارتخانه اکنون برای منفعت خود تغییر موضع داده و ادعا دارد که بورس کالا مخالف عرضه خودرو در بورس کالا بوده و وزارت صمت تنها موافق عرضه بوده است.

برای بررسی این ادعا باید نگاهی به گذشته وزارت صمت داشت؛ تقربیا در تمامی مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری امید قالبیاف، سخنگوی وزارت صمت می‌گوید که «دولت و وزارت صمت موافق عرضه خودرو در این بستر نیستند و تنها به‌دلیل شفاف‌سازی قیمت‌ها این اقدام صورت گرفته است. اما باید از حقوق مصرف‌کننده دفاع کرد و پس از تنظیم بازار، عرضه خودرو در این بستر متوقف می‌شود.»

سخنگوی وزارت صمت چندین بار در صفحات مجازی و نشست‌های خبری خود این موضوع را تایید کرده است. نکته جالب اینجاست که چند روز پیش قالبیاف در برنامه میز اقتصاد گفت که «وزارت صمت در دولت سیزدهم به دنبال حذف قرعه‌کشی بوده است؛ در مقابل بورس کالا مخالف عرضه خودرو بوده‌اند.»

برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی عقیده دارند که این تغییر موضع وزارت صمت برای سود بیشتر است و به واسطه این تغییر موضع می‌توانند سود کنند. در مقابل برخی از کارشناسان می‌گویند که تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست و به همین علت سخنگوی وزارت صمت ادعاهای جدید مطرح می‌کند.

 جدال وزارت صمت و بورس کالا / مزیت عرضه خودرو در بازار سرمایه چیست؟
مزیت عرضه خودرو در بورس کالا
عرضه خودرو در بورس کالا مزیت‌های بسیار زیادی دارد. برای نمونه بازار خودرو که یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی کشور به حساب می‌آید به ثبات می‌رسد و دست دلالان از این بازار کوتاه می‌شود و به بیان دیگر رانت از بین می‌رود. از سوی دیگر، کارخانجات با کشف قیمت، خودرو خود را می‌فروشند؛ یعنی یک قیمت پایه تعیین می‌شود و پس از آن به وسیله رقابت قیمت افزایش می‌یابد که به واسطه این موضوع تولیدکننده خودرو می‌تواند سود بیشتری را کسب کند.

مزیت بعدی که بسیار مهم است به گردش نقدینگی در بورس باز می‌گردد، عرضه خودرو باعث می‌شود که میزان گردش نقدینگی در بازار سرمایه افزایش یابد و در این شرایط بازار، یک امید و اعتماد برای سهامداران است. البته نباید فراموش کرد که موفقیت عرضه خودرو در بازار سهام میزان اعتماد سهامداران را نیز افزایش می‌دهد.
تعداد بازدید : ۷۷۸
(شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱) ۱۰:۳۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید