تفکر استفاده از لاستیک برای چرخهای خودرو به دلیل راحتی و روان بـودن رانندگی بـا آن و سبک شدن وزن خودروهای سواری در فاصله سالهای 1769 تا 1840 رواج پیدا کرد. این امر با جایگزین کردن لاستیک بهجای چرخهای چوبی و فلزی در انگلستان صورت گرفت. اختراع تایر بادی توسط «دانلوپ» در سال 1888 باعث جذب ضربه و شوکهای ناشی از ناهمواریهای جاده گردید. در سال 1911، «اشــتراوس» اولین تایر اتومبیل همراه با تیوب را با برند «هاردمن تایر و رابر» تولید نمود. بـا کمی تسامح میتوان چنین فرض کرد که تایرهای به شکل امروزی در حدود سالهای 1930ساخته شده و تغییر و تحولات بعدی که در آن به وقوع پیوست و عمدتا در برگیرنده ابعاد تایر، ساختار، مواد اولیه مصرفی و کاربرد آن برای مصارف ویژه بود بهتدریج بعـد از این تاریخ پدیدار شد.
صنعت تایر در ایران با بیش از 64 سال تجربه یکی از صنایع ریشهدار و استراتژیک در حوزه تأمین تایر وسایل نقلیه میباشد که منجر به ایجاد صنایع وابسته گوناگونی در کشور از قبیل تولید نخ تایر، دوده، سیم طوقه و غیره و اشتغالزایی حدود 600 هزار نفر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم شده است. مجموع تولید واقعی کشـور حدود 300.000 تن و میزان نیاز کشور 400.000 تن میباشد.
در حال حاضر از 11شرکت فعال در صنعت تایرسازی کشور، سهام 6 شرکت در بازار سرمایه در حال معامله است که شرکت کویرتایر یکی از آنها است.
جهت دریافت فایل و خواندن تحلیل وضعیت این کسبوکار و چشم انداز آن در سال 1402، روی لینک زیر کلیک نمایید.