تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
سرویس : یادداشت تحلیلی- بولتن
کد خبر : ۳۵۸۹
گزارشگر : ۱۲۶۹۷
سرویس یادداشت تحلیلی- بولتن
به گزارش واحد روابط عمومی کارگزاری بانک آینده

بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای

فاطمه کوثری رئیس اداره تامین مالی کارگزاری بانک آینده: بورس تهران در راستای رسالت خود در کمک به تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی و ایفای نقش جدی‌تر در رشد پایدار اقتصاد ملی و با بهره‌گیری از تجارب جهانی و توجه به اقتضائات و الزامات داخلی، راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را به سازمان بورس پیشنهاد داده است

 

فاطمه کوثری رئیس اداره تامین مالی کارگزاری بانک آینده:

بورس تهران در راستای رسالت خود در کمک به تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی و ایفای نقش جدی‌تر در رشد پایدار اقتصاد ملی و با بهره‌گیری از تجارب جهانی و توجه به اقتضائات و الزامات داخلی، راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را به سازمان بورس پیشنهاد داده است. این بازار به تازگی اقتتاح شده است و مانند بازارهای اصلی و فرعی بورس، یکی از بازارهای زیر مجموعه شرکت بورس تهران به شمار می‌رود. در این بازار، سهام شرکت‌های پروژه، صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی عرضه می‌شوند. سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها یا صندوق‌ها را دارند، در بستر بازار سرمایه و با پذیرش توافق‌نامه فعالیت در این بازار، نماد‌های مربوطه را خریداری می‌کنند.


تنها محدودیت معاملاتی این بازار امضای فرم بیانیه ریسک است و سرمایه‌گذاران برای حضور و انجام معامله ابزارهای مالی درج شده در این بازار صرفاً باید بیانیه ریسک مربوطه را امضا و تأیید کنند و محدودیت معاملاتی خاصی را نخواهند داشت.

بنابراین سرمایه‌گذاران با امضا و تأیید بیانیه ریسک، آگاهی خود نسبت به ویژگی‌های خاص ابزارهای یادشده را اعلام کرده و مجاز به حضور و معامله در این بازار می‌شوند.جزئیات این بازار در جدول زیرآماده است:

 

نام بازار

سرمایه گذاری حرفه‌ای
(شرکت سهامی عام پروژه)

جلسات رسمی و روزهای انجام معامله

شنبه تا چهارشنبه هر هفته به استثنای ایام تعطیل

مرحله(زمان) پیش‌گشایش

08:45 - 09:00

ساعت آغاز جلسه رسمی معاملات

9:00

ساعت خاتمه جلسه رسمی معاملات

12:30

حداقل ارزش هرسفارش(خرید)

پنج میلیون ریال در دسترسی سامانه‌های معاملاتی برخط
بدون محدودیت(یک ریال) در دسترسی ایستگاه‌های
معاملاتی نامک

حجم مبنا

یک

گره معاملاتی

مشمول گروه معاملاتی می‌باشد

دامنه نوسان روزانه قیمت سهم پایه(قیمت مجاز روزانه)

±3%

واحد پایه هرسفارش

1

تیک سایز

مطابق با قیمت سهم ( 1 یا 10ریال )

حداقل حجم هر سفارش

1 واحد

حداکثرحجم هر سفارش خرید

متناسب با قیمت سهم

حداکثرحجم هر سفارش فروش

متناسب با قیمت سهم

اعتبار زمانی سفارش

مطابق مقررات و ضوابط در دوره حراج پیوسته

معامله‌گران برخط

مجاز

معامله‌گران الگوریتمی

مجاز

 

مهم‌ترین موارد تأییدی توسط سرمایه‌گذاران در اقرارنامه و بیانیه ریسک معامله سهام شرکت پروژه

1- داشتن آگاهی دقیق و کامل ازتمامی اطلاعات مربوط به شرایط سرمایهگذاری درسهام شرکت پروژه (سهامی عام)وریسکهای مربوط به آن از جمله امکان عدم پیشرفت پروژه مطابق برنامه از پیش تعیین شده و افت قیمت سهام شرکت یادشده

2- اطلاع کامل ازشرایط وجود یا عدم وجود تعهد بازخریدسهام شرکت پروژه ( سهامی عام )از جمله این موضوع که تعهدبازخرید سهام تاسقف پنج میلیاردریال وتنهابرای اشخاص حقیقی که در مرحله عرضه اولیه اقدام به خریدسهام شرکت پروژه کرده‌اند،وجود داردواگرحداقل میزان خرید سهام شرکت پروژه پنج  میلیاردریال باشد، تعهد بازخریدالزامی نیست واصولا درمورد بازخریدسهام هیچگونه مسئولیتی متوجه بورس وکارگزارنیست؛

3- آگاهی ازتمامی اطلاعات پروژه موضوع فعالیت شرکت پروژه (سهامی عام)شامل موضوع پروژه،پیش بینی‌هزینههاودرآمدها ومدت زمان پیشبینی‌شده برای بهره برداری آن واطلاع ازاین موضوع که ممکن است پیشبینی‌های انجام شده به دلیل اشتباه در برآوردهای اولیه یاتغییرشرایط اقتصادی،اجتماعی یاسیاسی مطابق برنامه محقق نشود؛

4- .اطلاع کامل ازنرخ کارمزدوسایرهزینههای مربوط به پذیره‌نویسی یامعامله سهام شرکت پروژه (سهامی عام)

شرایط پذیرش شرکت‌ها

جهت پذیرش شرکت‌ها در این بازار باید پروژه مورد نظر ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1- پروژه مورد نظر باید تا قبل از پذیرش در این بازار، حداقل ۲۰ درصد نسبت به شروع پروژه پیشرفت داشته باشد.

2- حداکثر ظرف ۵ سال آینده پروژه به بهره‌برداری کامل برسد.

3- اندازه پروژه پس از تامین مالی، حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

4- دامنه قیمتی پروژه، پس از تعیین حجم و اندازه آن تعیین می‌شود.

شرکت « سوخت سبز زاگرس »؛ اولین شرکت پروژه

«شگستر» اولین نماد پذیرفته شده در بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای است. این نماد مربوط به شرکت سوخت سبز زاگرس بوده و پذیره‌‌‌نویسی حق تقدم آن، در روز ۸ مهر ۱۴۰۲ و با نماد «شگسترح» انجام شد.

قیمت هر برگه سهم نماد"شگستر" 1600 ریال است که به شیوه گشایش  در تاریخ 10/10/1402 پس از دوره سفارش‌گیری و تطابق سفارشات خرید و فروش نزدیک به 370 میلیون برگه سهم، کشف شد.

 

 

 

معرفی شرکت گسترش سبز زاگرس

شرکت‌گسترش‌سوخت‌سبز‌زاگرس در شهریور سال 1392 به صورت سهامی خاص تاسیس شده و در کرمانشاه به ثبت رسیده است و در تیر 1402 به سهامی عام تغییر پیدا کرد و همچنین در شهریور با نماد شگستر نزد سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. شرکت شرکت‌گسترش‌سوخت‌سبز ‌زاگرس به عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه وارد بورس تهران شده است این شرکت جزء واحد‌های‌تجاری‌فرعی سازمان‌گسترش و نوسازی‌صنایع‌ایران‌ بوده است.

ترکیب سهامداران

ترکیب سهامداران شکل به صورت نمودار زیر است و همانطور که قبلا بیان شد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.

 a

 

 

فعالیت « سوخت سبز زاگرس »

فعالیت اصلی شرکت در وهله نخست بومی سازی تکنولوژی تولید بیواتانول و در نتیجه هموار کردن مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است  و در این راستا ایجاد دو کارخانه تولید بیواتانول سوختی از غلات (خصوصاً غلات ضایعاتی) و مکمل پرپروتئین خوراک به عنوان محصول جانبی در کرمانشاه و باشت اقدام شده است. ظرفیت تولید بیواتانول سوختی این شرکت در مجموع دو کارخانه روزانه 400 هزار لیتر و سالانه 132 میلیون لیتر خواهد بود. مکمل پرپروتئین خوراک دام (DDGS) به عنوان محصول جانبی این دو کارخانه و با ظرفیت سالانه 120 هزار تن خوراکی بسیار مناسب جهت تامین پروتئین مورد نیاز واحدهای دام و طیور کشور خواهد بود.

پروژه‌های شرکت شگستر

درحال حاضر شرکت دارای دو واحد تولید اتانول با ظرفیت های یکسان است که یک واحد در کرمانشاه است که در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد و در اردیبهشت 1403 به بهره‌برداری می‌رسد و واحد دیگر در کهکیلویه وبویر احمد واقع شده است که درسال 1405 به بهره‌برداری می‌رسد.

 

شرح

ظرفیت تولید

کاربرد

روزانه

سالانه

بیواتانول ( لیتر)

200,000

66,000,000

جایگزین MTBE که موجب افزایش عدد اکتان ( در حجم برابر %45 بیش تر از MTBE ) وبهبود کیفیت بنزین می‌شود.

DDGS( تن )

200

66,000

تامین خوراک دام ( حاوی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها )

 

مقدار ذرت مورد نیاز شرکت با فرض تولید %100 حدودا 200،000 تن در سال می‌باشد که در مقابل تولید کم کشور رقم قابل توجهی نمی‌باشد.

 ( یک میلیون و صد تولید وتقریبا یازده میلیون و پانصد واردات ذرت دامی کشور )

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد بازدید : ۴۱
(چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲) ۰۹:۴۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید