تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۳
سرویس : یادداشت تحلیلی- بولتن
کد خبر : ۳۵۹۸
گزارشگر : ۱۲۶۹۷
سرویس یادداشت تحلیلی- بولتن
گزارش بازارهای جهانی در بهمن ماه 1402

گزارش بازارهای جهانی

گزارش بازارهای جهانی
 

وضعیت کلی اقتصاد آمریکا و نرخ بهره

به طور کلی مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در آمریکا، شاخص تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده و همچنین شاخص خرده‌فروشی بود که با توجه به داده‌ها، شاهد روند صعودی نرخ رشد تورم بودیم.

دادههای تورمی یک شکست برای فدرال رزرو است زیرا آنها اکنون مطمئن شدهاند که تورم بسیار چسبنده است و نمیتوانند نرخ بهره را به این زودیها کاهش دهند. اما علیرغم داده‌های تورمی غیرمنتظره، استراتژیست‌هایUBS  همچنان انتظار دارند که فدرال رزرو تا پایان سال ۲۰۲۴ نرخ بهره را ۱۰۰ واحد پایه کاهش دهد و اولین کاهش در فصل دوم پیش‌بینی می‌شود.

خردهفروشی ماه ژانویه در ایالات متحده سقوط غیرمنتظرهای داشت؛ بهشدت از پیشبینیهای تحلیلگران منحرف شد و در مقایسه با انتظارات، رکود قابلتوجهی را نشان داد. همچنین برخی از سرمایهگذاران دوباره احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره را پررنگ کردند که همین امر باعث کاهش شاخص دلار و افزایش ملایم قیمت طلا شد.

البته همچنان معامله‌گران هیچ شانسی را برای کاهش نرخ بهره در ماه مارس در نظر نمی‌گیرند. بااین‌حال شانس کاهش نرخ بهره در ماه مه به 40% افزایش یافته است و 80% معامله‌گران مطمئن هستند که فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

در این میان شاهد یک اظهارنظر غیرمنتظره نیز بودیم. بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، روز پنجشنبه بیان کرد که بانک مرکزی ایالات متحده پیشرفت قابل توجهی در کاهش تورم داشته است و به زودی کاهش نرخ بهره را در نظر خواهد گرفت. البته او در نهایت مقداری سخنان خود را تعدیل کرد و گفت قرار نیست این کار با فوریت انجام شود.

به‌طورکلی با توجه به داده‌های قوی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه، اقتصاد کلان همچنان به نفع شاخص  دلار عمل خواهد کرد و تا زمانی که نشانه‌های واضح‌تری از کند شدن اقتصاد و تورم دیده نشود، روند کاهشی در شاخص دلار نخواهیم داشت. درصورت مشاهده کاهش می‌توان آن را یک حرکت اصلاحی دانست و این اتفاق بر کامودیتی‌ها نیز تاثر منفی خواهد داشت.

وضعیت و چشم‌انداز طلا:

نرخ تورم بالاتر از حد انتظار، احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش میدهد و بر قیمت طلا تأثیر منفی میگذارد.

شاخص دلار در نزدیکی بالاترین سطح سهماهه خود قرار دارد که توسط دادههای تورم حمایت میشود و دلار قوی‌تر، تقاضای طلا را کاهش می‌دهد.

با در نظر گرفتن این عوامل، چشم انداز کوتاه‌مدت طلا نزولی به نظر می‌رسد. تورم مداوم، بازدهی قوی و تقویت دلار آمریکا باد مخالفی را برای قیمت طلا ایجاد کرده است.

از طرف دیگر، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم حملاتی را در لبنان آغاز کرده‌اند؛ این امر خطر درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را افزایش می‌دهد، احتمال آتش‌بس را کمرنگ کرده و در نهایت می‌تواند حمایت ژئوپلیتیک را برای طلا ایجاد کند. این خبر از کاهش شدید قیمت طلا جلوگیری می‌کند.

به طور کلی با توجه به شاخص‌های اقتصادی فعلی و موضع هاوکیش مقامات فدرال رزرو، چشم انداز کوتاه‌مدت طلا نزولی به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، بازار سکه و طلای داخلی تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، تاثیرپذیر از افت قیمت طلا در بازارهای جهانی نبوده است و بیشتر تحت تاثیر قیمت دلار در ایران قرار دارد.

وضعیت و چشم انداز  نفت:

قیمت نفت در معاملات در محدوده مثبت و منفی در حال نوسان است، زیرا معامله‌گران افزایش بیش از حد ذخایر نفت خام آمریکا و نرخ تورم ایالات متحده را با تنش‌های پایدار ژئوپلیتیک متعادل کرده‌اند.

قیمت‌ نفت تحت تاثیر نشانه‌هایی از افزایش تورم در ایالات متحده قرار گرفت که به‌عنوان دلیلی بالقوه برای فدرال رزرو برای بالا نگه‌داشتن نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر تلقی می‌شد. روندی که می‌تواند فعالیت اقتصادی و در نتیجه تقاضای نفت را در ماه‌های آینده متوقف کند. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و روسیه ادامه دارد و تهدیدی برای تشدید نگرانی‌ها در مورد عرضه از این مناطق تولیدی حیاتی است که به همین خاطر قیمت نفت فعلا کاهش پایداری را به ثبت نخواهد رساند.

تعداد بازدید : ۵۸
(شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲) ۰۹:۵۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید