تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
شنبه / ۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۵
سرویس : یادداشت تحلیلی- بولتن
کد خبر : ۳۵۹۹
گزارشگر : ۱۱۴۳۸
سرویس یادداشت تحلیلی- بولتن
شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر کرد:

بررسی چگونگی محاسبه سهام شناور آزاد توسط بورس‌ها و مؤسسات مالی معتبر

در این گزارش دیدگاه برخی از بورس‌های اوراق بهادار از جمله بورس مالزی، ژاپن، تایلند، لندن، پاکستان، آتن و فرانکفورت و همچنین نهادهای معتبر بین‌المللی درباره تعریف و نحوه محاسبه سهام شناور آزاد تشریح شده‌اند و در پایان به بررسی تعریف سهام شناور آزاد در بازار سرمایه ایران پرداخته شده است.

بررسی چگونگی محاسبه سهام شناور آزاد توسط بورس‌ها و مؤسسات مالی معتبر

در مقدمه این گزارش آمده است»

 

«بر اساس تعاریف بین المللی، سهام شناور آزاد به سهامی گفته می‌شود که به طور آزادانه در بازار قابلیت معامله داشته و به راحتی برای معامله در بازار در دسترس باشد. بدین ترتیب می‌توان سهام شناور را آن بخش از سهام منتشره شرکت‌ها دانست که از پتانسیل معامله در بازار برخوردار باشد. به بیان دیگر، آن بخش از سهام شرکت‌ها که به دلایلی همچون مالکیت توسط سهامداران استراتژیک که تمایلی برای عرضه سهام خود در بازار ندارند، غیر شناور تلقی شده و با کسر آن‌ها از کل سهام منتشره، مقدار سهام شناور شرکت‌ها مشخص می‌شود. بدین سان برای تعیین میزان سهام شناور، گام نخست تعیین سهام غیر شناور است. بورس‌ها و مؤسسات مالی معتبر تعاریف گوناگون اما عمدتاً همسانی برای تعریف سهام غیر شناور دارند.

تعیین سهام شناور شرکت‌ها به دو علت برای شرکت‌ها و مؤسسات مالی دارای اهمیت است. این پارامتر در محاسبات شاخص مورد توجه بسیار است و امروزه تقریباً در محاسبات تمامی شاخص‌های معتبر از سهام شناور آزاد استفاده می‌شود، زیرا شاخص‌سازان معتبر و بین‌المللی استفاده از ارزش بازاری سهام شناور آزاد را به ارزش بازاری کل بازار ترجیح می‌دهند، زیرا محاسبه شاخص سهام بر اساس سهام شناور آزاد باعث می‌شود که وزن دهی هر شرکت در شاخص بر اساس آن بخش از سهام منتشر شده شرکت انجام شود که از پتانسیل معاملاتی برخوردارند. سهام شناور آزاد همچنین در پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها در تابلوها و بازارهای بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول میزان سهام شناور شرکت‌ها به عنوان یکی از پارامترهای پذیرش شرکت‌ها و همچنین تعیین تابلوی معاملاتی آن‌ها مورد توجه بورس‌ها قرار دارد. در این گزارش دیدگاه برخی از بورس‌های اوراق بهادار (بورس مالزی، ژاپن، تایلند، لندن، پاکستان، آتن و فرانکفورت) و نهادهای معتبر بینالمللی (مؤسسه استاندارد اند پورز، شرکت فوتسی راسل، شرکت مورنینگ استار، شرکت بلومبرگ، نهاد ناظر اوراق بهادار و بازارهای اروپا، مؤسسه مالی شرکتی و کارگزاری رابین هود) درباره تعریف و نحوه محاسبه سهام شناور آزاد تشریح شده‌اند و در پایان به بررسی تعریف سهام شناور آزاد در بازار سرمایه ایران پرداخته شده است.»

 

جهت مطالعه متن کامل این گزارش، روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

دانلود پی دی اف

تعداد بازدید : ۶۹
(شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲) ۱۱:۱۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید