بررسي مزايا و معايب سرمايه‌گذاري در بورس

بررسي مزايا و معايب سرمايه‌گذاري در بورس
 

 

پنج مزيت سرمايه گذاري در بورس كه احتمالاً نمي‌دانيد

سرمايه گذاري در بورس مانند هر يك از روش‌هاي بازدهي سرمايه مي‌تواند مثبت و مؤثر باشد. زماني كه انواع مختلف استراتژي‌هاي سرمايه گذاري بلند مدت را با يكديگر مقايسه مي‌كنيد، تعداد معدودي از گزينه‌ها وجود دارد كه بتواند با بازده حاصل از سهام مطابقت داشته باشد.
حتي املاك و مستغلات نيز بازدهي مشابهي با نرخ سود سهام ندارند. همراه با پتانسيل براي درآمد بيشتر، خطر نيروهاي بازار پويا وجود دارد كه مي‌تواند باعث نوسانات چشمگير قيمت سهام شود. سرمايه گذاران بالقوه بازار سهام بايد هميشه توجه داشته باشند كه بازدهي تضميني براي سرمايه گذاري آنها وجود ندارد!

 

از اقتصاد در حال رشد بهره مي‌برد

با رشد اقتصاد، درآمد شركت‌ها نيز رشد مي‌كند. اين به اين دليل است كه رشد اقتصادي باعث ايجاد شغل، ايجاد درآمد و ايجاد فروش مي‌شود. هر چقدر كه حقوق و دستمزد بيشتر باشد، تقاضاي مصرف كننده بيشتر مي‌شود و اين امر درآمد بيشتري را به صندوق‌هاي نقدي شركت‌ها وارد مي‌كند. 

 

بهترين راه براي پيشي گرفتن از تورم

ارزش متوسط رشد سهام در بورس به صورت سالانه با در نظر داشتن تورم و هر يك از شرايط اقتصادي تاثيرگذار بر سرمايه، به صورت متوسط سالانه 10 درصد است. مقايسه اين نرخ با نرخ تورم سالانه مي‌تواند بهترين نتيجه ممكن را به نمايش بگذارد. بنابراين امكان خريد سهام و نگهداريان حتي در صورت افت ارزش سهم وجود دارد.

 

خريد سهام در بورس بسيار آسان است

خريد سهام شركت‌ها در بازار بورس به سادگي اتفاق مي افتد. مي‌توانيد از طريق كارگزار، برنامه ريز مالي يا به‌صورت آنلاين خريداري كنيد. پس از ايجاد حساب كاربري، مي‌توانيد سهام را در عرض چند دقيقه خريداري كنيد. برخي از كارگزاران آنلاين شما امكان خريد و فروش سهام بدون پورسانت را نيز مي‌دهند.
 

از دو طريق كسب درآمد مي‌كنيد

بيشتر سرمايه گذاران قصد خريد سهام با قيمت كم و سپس فروش آن به بالاترين قيمت ممكن را دارند. آنها در شركت‌هاي با سوددهي سريع سرمايه گذاري مي‌كنند كه از ارزش بالايي برخوردار هستند.
گروه اول اميدوارند كه از روند كوتاه مدت استفاده كنند، در حالي كه گروه دوم انتظار دارند با گذشت زمان شاهد رشد درآمد و قيمت سهام شركت باشند. هر دو اعتقاد دارند مهارت‌هاي جمع آوري سهام باعث مي‌شود  از بازار بهتر عمل كنند.
ساير سرمايه گذاران جريان نقدي منظم را ترجيح مي‌دهند. آنها سهام شركت‌هايي را كه سود سهام مي‌پردازند خريداري مي‌كنند. انتخاب شركت‌هايي با سود و رشد متوسط، ترجيح بسياري از سرمايه گذاران بازارهاي بورس است.
 

فروش آسان است

بازار سهام به شما امكان مي‌دهد سهام خود را در هر زمان كه صلاح مي‌بينيد، بفروشيد. اقتصاددانان از اصطلاح "نقدينگي" استفاده مي‌كنند به اين معني كه شما مي‌توانيد سهام خود را به سرعت و با هزينه معامله كم به پول نقد تبديل كنيد. اما ممكن است با خطر "ضرر كردن" مواجه شويد.
 

پنج نمونه از معايب سرمايه گذاري در بورس كه بايد بدانيد

  • شما مي‌توانيد كل سرمايه خود را از دست بدهيد. اگر شركتي عملكرد ضعيفي داشته باشد، سرمايه گذاران با كاهش شديد قيمت سهام، مجبور به فروش سهم مي‌شوند. هنگام فروش، سرمايه اوليه خود را از دست خواهيد داد.
  • اگر توانايي از دست دادن سرمايه اوليه خود را نداريد، پس بايد اوراق قرضه بخريد. 
  • اگر در از دست دادن سهام خود ضرر كنيد، ماليات بر درآمد عايد شما مي‌شود! در صورت درآمدزايي نيز بايد ماليات بر سود سرمايه را پرداخت كنيد.
  • ثانيه به ثانيه قيمت سهام بالا و پايين مي‌رود. برخي از افراد به دلايل مختلف تصميم به خريد بيش از حد سهام در اين نوسانات مي‌كنند. از روي حرص و طمع، كم فروشي مي‌كنند. بهترين كار اين است كه دائماً به نوسانات قيمت سهام نگاه نكنيد، فقط مطمئن شويد كه به طور منظم اين كار را انجام مي‌دهيد.
  • سرمايه گذاران نهادي و تجار حرفه‌اي وقت و دانش بيشتري براي سرمايه گذاري دارند. آنها همچنين ابزارهاي پيچيده تجارت، مدل‌هاي مالي و سيستم‌هاي رايانه‌اي را در اختيار دارند.
  • متنوع سازي در خريد سهام را در نظر بگيريد تا شاهد ريسك سرمايه گذاري كمتر شود. اگر سهام را به تنهايي خريداري مي‌كنيد، بايد در مورد هر شركت تحقيق كنيد تا قبل از خريد سهام آن، ميزان سودآوري آن را تعيين كنيد. شما بايد ياد بگيريد كه چگونه صورت‌هاي مالي و گزارش‌هاي سالانه را بخوانيد و تحولات شركت خود را در اخبار دنبال كنيد.

 

مهم ترين مزايا سرمايه گذاري در بورس چيست؟

شما نيازي به نبوغ نداريد

نكته مثبت ديگر براي سرمايه گذاري در بورس اين است كه براي موفقيت در انجام اين كار نيازي به مدرك تخصصي نداريد. شما مي‌توانيد مدت زمان زيادي را صرف تبديل شدن به يك متخصص بورس و تحليلگر عالي سهام كنيد، اما در عوض فقط مي‌توانيد صندوق‌هاي شاخص، با كارايي كم و گسترده در بازار سهام را انتخاب كنيد.
 

سهام متناسب با همه ما وجود دارد

نكته مثبت ديگر سهام اين است كه تعداد زيادي سهام مختلف وجود دارد كه به انواع مختلفي از شركت‌ها گره خورده است. همچنين مي‌توانيد بر روي طيف گسترده‌اي از صنايع، از مشاغل مالي گرفته تا متخصصان نرم افزار تا شركت‌هاي انرژي، تمركز كنيد. به طور كلي، براي جلوگيري از داشتن تخم مرغ زياد در يك سبد، بهتر است در طيف وسيعي از شركت‌ها و صنايع متنوع سرمايه گذاري داشته باشيد.
 

مي‌توانيد با پول خيلي كم شروع كنيد

همچنين براي ثروتمند شدن از طريق سهام نيازي به سرمايه كلان نداريد! شما مي‌توانيد با صرفه جويي در هزينه‌هاي خود در طي چند ماه شروع كنيد. اين كار را با گذشت زمان ادامه دهيد و اندازه سرمايه گذاري‌هاي خود را هر طور كه مي‌توانيد افزايش دهيد و در حالت ايده آل، بايد رشد دارايي‌هاي خود را ببينيد. اگر منابع شما در حال حاضر بسيار ناچيز هستند، به دنبال خريد كسري سهام باشيد.
 

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب