مزاياي سرمايه گذاري در بورس

مزاياي سرمايه گذاري در بورس
تقريباً همه‌ي مردم به دنبال پيشرفت مالي در طول زندگي خود هستند. پيشرفت نه با كار كردن زياد كه بلكه با سرمايه گذاري درست در بازارهاي مالي به وقوع مي‌پيوندد. بازارهاي مختلفي براي سرمايه گذاري وجود دارند و بدون ترديد انتخاب يك بازار مناسب براي سرمايه گذاري، اولين گام پيشرفت براي يك سرمايه گذار است. اينكه هر فرد كدام بازار را براي سرمايه گذاري انتخاب مي‌كند به ريسك پذيري، ميزان سرمايه و دانش و مهارت او بستگي دارد. در ميان بازارهاي موازي موجود براي سرمايه گذاري مانند طلا، ارز، زمين و بورس، بي شك بورس يك انتخاب جذاب و قابل توجه براي سرمايه گذاري است. به دليل ريسك بالا و نوسانات بدون حد و مرزي كه بازار طلا و ارز دارد، بسياري از سرمايه گذاران اين بازارها را بستر مناسبي براي سرمايه گذاري نمي‌دانند. بازار مسكن نيز به دليل مشكلاتي كه در زمينه‌ي نقد شوندگي و دير بازده بودن دارد، در گزينه‌هاي اول مزاياي سرمايه گذاري در بورس قرار نمي‌گيرد. در اين مقاله قصد داريم مزايايي كه بازار بورس براي سرمايه گذاري دارد را معرفي و مورد بحث و بررسي قرار دهيم. 
 

به دست آوردن سود

اصلي‌ترين هدف هر سرمايه گذار از سرمايه گذاري در هر بستري به دست آوردن سود و افزايش سرمايه است. سرمايه گذاري در بازار بورس نيز از اين قاعده مستثني نيست. سودي كه سرمايه گذاران منتظر آن هستند در بازار بورس از دو طريق مي‌تواند حاصل شود. در حالت اول افزايش قيمت سهام همگام با تورم و پيشرفت صنعت است. در اين حالت سهامداران از محل اختلاف قيمت خريد و قيمت جديد سهام مي‌توانند سود كسب كنند. نوع ديگر سود در بازار سرمايه مربوط به سود نقدي است كه شركت‌هاي مربوطه به سهامداران خود پرداخت مي‌كنند. در نظر داشته باشيد كه براي دريافت اين سود، بايد تا برگزاري نجمع سالانه صبر كنيد و در صورتي كه سهامداري زودتر از موعد برگزاري مجمع سالانه سهام خود را بفروشد نمي‌تواند در سود نقدي اختصاص يافته به سهام خود سهيم باشد و به او سودي تعلق نمي‌گيرد. مجموع اين دو سود، سود كلي سرمايه گذاران در بازار سرمايه را تشكيل مي‌دهد. 
نكته‌اي كه در مورد سود حاصله در بازار سرمايه و بورس بايد در نظر داشته باشيد، تغييرات غير قابل پيش بيني براي قيمت‌ها است. در نتيجه ميزان بازدهي كه سرمايه شما در اين بازار خواهد داشت را نمي‌توان به صورت دقيق تخمين زد. البته بايد در نظر داشته باشيد كه بازار بورس پتانسيل زيادي براي كسب سود دارد و در صورتي كه آموزش‌هاي كافي در اين زمينه‌ را پشت سر بگذاريد مي‌توانيد سود قابل توجهي از اين بازار به دست آوريد. 
 

حمايت و شفافيت قانوني

در بازار بورس تمامي فعاليت‌ها، معاملات و تمامي تغييرات ايجاد شده زير نظر مستقيم سازمان بورس انجام مي‌شود. اين بدان معناست كه معاملات غير قانوني، كلاه برداري و از دست رفتن سهام در بازار سرمايه معنايي ندارد. معاملات غيرقانوني و خارج از چارچوب سازمان بورس، در بازار سرمايه انجام نمي‌شوند. بورس بازاري قانوني است، بنابراين كليه افرادي كه در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند، از حمايت قانوني برخوردار هستند كه يكي از مزاياي سرمايه گذاري در بورس به حساب مي‌آيد.
 

حفظ سرمايه در مقابل تورم

تورم در همه‌ي كشورهاي جهان وجود دارد، و با توجه به شرايط اقتصادي و سياسي آن كشور متغير است. در برخي از كشورها نرخ تورم بسيار كم و در برخي بسيار زياد است. بازار سرمايه يكي از روش‌هاي ايمن براي حفظ ارزش سرمايه در برابر تورم است و كاهش ارزش پول را پوشش مي‌دهد. با سرمايه گذاري مناسب و هدفمند  در بازار بورس نه تنها مي‌توان ارزش پول در برابر تورم را حفظ كرد، بلكه مي‌توان به ارزش سرمايه نيز افزود. يكي از دلايل افزايش قيمت سهام در بازار بورس تورم است كه با  گذر زمان، دارايي‌هاي شركت نيز مشمول تورم شده و ارزش آن افزوده مي‌شود درنتيجه ارزش سهام شركت افزايش مي‌يابد. در نتيجه علاوه بر سود سهام كه هر ساله به سهامداران تعلق مي‌گيرد، حفظ ارزش پول در برابر تورم نيز به خودي خود اتفاق مي‌افتد و سرمايه گذار نگراني از اين بابت نخواهد داشت. 
 

سهولت در نقد شوندگي

يكي ديگر مزاياي بورس نسبت به ديگر بازارهاي سرمايه گذاري، سهولت در نقدشوندگي آن است. در صورتي كه يك سهامدار بخواهد سرمايه خود را از بازار بورس خارج كند، تنها در چند روز كاري مي‌تواند اين كار را انجام دهد. در حقيقت پس از فروش سهام تنها چند روز زمان لازم است تا وجه نقد از طريق كارگزاري به حساب سرمايه گذار واريز شود. بسياري از بازارهاي موازي براي سرمايه گذاري از جمله مسكن همچين ويژگي را ندارد. در حقيقت تبديل سرمايه به وجه نقد در بازار مسكن زمان بيشتري مي‌طلبد و در عين حال هزينه‌هاي جانبي زيادي از جمله هزينه انتقال سند، ماليات بر مسكن، عوارض شهرداري و ... براي سرمايه گذار به همراه خواهد داشت. به عبارت ديگر اگر شما سرمايه‌اي داشته باشيد و آن را وارد بازار مسكن كنيد يا كسب و كاري راه بياندازيد، مدتي طول مي‌كشد تا بتوانيد سرمايه اوليه خود را بدست آوريد و نقد كنيد. اما در بازارسرمايه به ‌راحتي مي‌توانيد سهام خود را بفروشيد و پول خود را به حساب بازگردانيد. زمان لازم براي برگشت پول به حساب بانكي شما، حداكثر دو روز كاري است.
البته بايد خاطر نشان شد كه در بازار سهام به ندرت محدوديت‌هايي نيز ديده مي‌شود. براي مثال محدوديت براي فروش سهام، توقف و تعليق آن است. كه به ‌جز اين موارد سهامدار مي‌تواند به راحتي در كوتاه‌ترين زمان ممكن سهام خود را بفروشد و وجه نقد آن را در حداكثر 2 روز كاري دريافت كند. 
 

عدم وجود محدوديت حداقلي و حداكثري براي ميزان سرمايه‌گذاري

يكي از مهم‌ترين محدوديت‌هاي بازارهاي سرمايه، محدوديت براي حداقل و حداكثر ميزان سرمايه است. براي مثال در بازار مسكن سرمايه گذار بايد حداقل به اندازه خريد يك واحد مسكوني سرمايه داشته باشد، كه اين ميزان مقدار قابل توجهي است. در بازار طلا و ارز نيز سرمايه گذاري بيش از مقدار مشخصي امكان پذير نيست و خريد بيش از مقدار تعيين شده‌ي قانوني براي ارز و سكه در برخي موارد مي‌تواند جنبه غير قانوني داشته باشد. 
براي ورود به بازار بورس مي‌توان با حداقل سرمايه كه حتي مي‌تواند 200000 ريال (بيست هزار تومان) براي خريد عرضه اوليه باشد، شروع كرد. ناگفته نماند براي خريد سهام حداقل مبلغ لازم براي معامله 5000000 ريال (پانصد هزار تومان) است. از سوي ديگر هيچ سقفي براي سرمايه گذاري در بازار سهام وجود ندارد. در حقيقت در بازار بورس مي‌توان بدون هيچ محدوديتي سهام خريد. به عبارت ديگر شما مي‌توانيد بدون هيچ سقف حداقلي و حداكثري در بازار بورس، به اندازه‌ي سرمايه‌اي كه در دست داريد، سهام بخريد و سرمايه گذاري كنيد. اين در حالي است كه شما براي شروع يك كسب و كار، غالباً نياز به سرمايه، ابزار يا وسايل كار داريد. يا براي ورود به بازارهاي ديگر، مبالغ بالاتري را بايد مدنظر داشته باشيد. اين مزيت بازار بورس موجب شده است كه اين بازار در مقابل ديگر بازارهاي سرمايه گذاري موازي از جذابيت بيشتري برخوردار باشد. 
 

مشاركت در صنعت و توليد

در صورتي كه فردي بخواهد شركتي را تأسيس كنيد و يا اقدام به ساخت يك واحد توليدي در صنعت كند، نه تنها بايد سرمايه‌ي زيادي داشته باشد، بلكه بايد امور اداري و مراحل قانوني بسيار زيادي را نيز طي كند. اما در بازار بروس شما بدون هيچ محدوديتي مي‌توانيد سهام شركت‌هاي بزرگ را خريداري كنيد و به همان اندازه مالك آن شركت‌ها بوده و در تصميم‌گيري درخصوص نحوه اداره شركت، انتخاب مديران و… مشاركت نماييد. هرچه شما تعداد سهم بيشتري در شركت داشته باشيد، حق رأي و تصميم‌گيري شما بيشتر است. به مرور زمان و افزايش سهم خود در شركت، مي‌توانيد خود را به كرسي‌هاي مديريتي شركت نزديك كنيد. يك شخص عادي با سرمايه محدود نمي‌تواند شركت بزرگ تأسيس كند ولي مي‌تواند با خريد سهام يك شركت بزرگ در تصميم‌گيري و سودآوري آن شركت، سهيم شود.
 

معافيت بودن از پرداخت ماليات

ماليات يكي از مهم‎ترين فاكتورهاي سرمايه گذاري است كه شامل بازارهاي مختلف سرمايه گذاري از جمله بازار مسكن، طلا و ... مي‌شود. ماليات يكي از عوامل مؤثر بر كاهش سود است. خوشبختانه بازار بورس از اين قاعده مستثني است و سرمايه‌ي شما در اين بازار شمل ماليات نخواهد شد. قانون معافيت مالياتي، شركت‌ها را جهت الحاق به بازار بورس تشويق مي‌كند. به عبارت ديگر، سود حاصل از مزاياي سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار در بسياري از كشورها از ماليات معاف و يا مشمول تخفيف مالياتي است. همچنين شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس نيز از مزاياي معافيت درصد مالياتي استفاده مي‌نمايند. از اين رو هر سرمايه گذار مي‌تواند بدون نياز به پرداخت هيچ گونه مالياتي سرمايه‌ي خود را در بازار بورس سرمايه گذاري كند. 

 

تنوع بازه زماني و مالي براي سرمايه‌گذاري

بازار بورس يك بازار بسيار منعطف است. به اين معنا كه نيازي نيست كل سرمايه‌اي كه مي‌خواهيد در اين بازار سرمايه گذاري كنيد در همان ابتداي كار وارد اين بازار كنيد. يك سرمايه گذاري مي‌تواند سرمايه‌ي خود را در بازه‌هاي سرماني متغير و در چندين مرحله وارد بازار بورس كند و سهام بخرد. بورس به لحاظ بازه زماني سرمايه‌گذاري متنوع است و يكي از مزاياي سرمايه گذاري در بورس اين است كه هر سرمايه‌گذار با هر ديد زماني مي‌تواند به آن ورود كند. عده‌اي به قصد سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت و كسب سودهاي دوره‌اي وارد بازار مي‌شوند. آن‌ها مي‌توانند با خريد سهام‌هاي مدنظر خود كه در بازه ي زماني كوتاه مورد توجه هستند، به كسب درامد بپردازند. سهامداران ميان‌مدتي وقت و مهارت بيشتري براي انتخاب سهام خود بكار مي‌گيرند و با نگهداري سهم در بازه‌ي زماني حداقل ۶ ماهه مي‌توانند كسب سود كنند. در نهايت عده‌اي قصد دارند پول خود را براي مدت طولاني در بورس، سرمايه‌گذاري كنند. افق بلندمدت و صبوري اين سهامداران، مي‌تواند بازده مطلوبي براي آنان رقم بزند.
 

سهولت فرآيند سرمايه‌گذاري

سرمايه گذاري در بازار بورس فرآيند پيچيده‌اي ندارد. شما با مراجعه به كارگزاري‌هاي بورس و انجام مراحل لازم كه وقت چنداني نمي‌گيرد كد بورسي دريافت كنيد و به‌راحتي وارد اين بازار شويد. ساده‌ترين راه براي سرمايه‌گذاري، استفاده از سامانه‌هاي معاملاتي به صورت اينترنتي است. با بررسي دوره‌ي كامل آموزش بورس در سايت ما مي‌توانيد مهارت لازم براي سرمايه گذاري در بازار بورس را به دست آوريد. 
 

جذب سرمايه‌ها در صنايع كارآمد

صاحبان سرمايه با سرمايه گذاري در بازار بورس تلاش مي‌كنند كه سرمايه‌هاي راكد خود را به سمت صنايع كارامد و توليد هدايت كنند. در اين خلال شركت‌هايي كه در بازار بورس سهام خود را عرضه مي‌كنند مي‌توانند با نقدينگي به دست آمده پيشرفت اقتصادي و شكوفايي توليد بيشتري داشته باشند. هر چقدر كه يك شركت در بازار سهام موفق‌تر باشد، زمينه براي جذب سرمايه‌ي بيشتر را نيز فراهم مي‌كند. 
 

مزاياي سرمايه گذاري در بورس از ديد كلان 

علاوه بر مواردي كه گفته شد و مزاياي بازار بورس براي سرمايه گذاران در اين بازار، بايد گفت كه اين بازار از ديد كلان نيز مزاياي بسياري زيادي براي كشور دارد. در ادامه اين مزاياي را بررسي مي‌كنيم.
بورس به عنوان يك محل براي انباشت سرمايه و به كار گيري آن در رشد صنعت محسوب مي‌شود. به عبارتي جمع‌آوري سرمايه‌هاي خرد و انباشت آن به عنوان يك سرمايه‌ي عظيم و به‌ كارگيري آن در توليد و صنعت مي‌تواند نقش به سزايي در پيشبرد اهداف اقتصادي كشور داشته باشد. با به‌كارگيري سرمايه‌هاي كم‌حجم و راكد و سرمايه‌گذاري در شركت‌ها، زمينه رشد اقتصادي فراهم مي‌شود.
مهار تورم يكي ديگر از كاربردهاي مهم بورس در بازار كشور است. در حقيقت با جاري شدن سيل نقدينگي موجود به سمت بازار بورس و به تبع آن صنعت كشور، اين نقدينگي نه تنها موجب افزايش تورم نمي‌شود بلكه باعث پيشرفت توليد و صنعت كشور نيز خواهد شد. با هدايت مناسب سرمايه‌ گذاران به سمت سرمايه گذاري شركت‌هاي توسعه محور، توزيع ثروت و تعادل اقتصادي افزايش مي‌يابد. علاوه بر اين با واگذاري بسياري از شركت‌ها به مردم زمينه براي خصوصي سازي فراهم مي‌آيد. 
توزيع عادلانه‌ي ثروت كه در نتيجه‌ي سرمايه گذاري در بورس امكان پذير است را نيز مي‌توان يكي ديگر از مزيت‌هاي كلان بورس در سطح جامعه در نظر گرفت. با وجود بازار سرمايه محدوديت‌هايي كه براي سرمايه گذاري در ديگر بازارهاي سرمايه گذاري براي مردم وجود دارد از ميان خواهد رفت و امكان سرمايه گذاري براي آحاد اقشار جامعه وجود خواهد داشت.
 

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب