چه تضميني براي سرمايه گذاري در بورس وجود دارد؟

چه تضميني براي سرمايه گذاري در بورس وجود دارد؟

سرمايه گذاري هميشه با هدف كسب سود بيشتر انجام مي‌شود. تمامي افرادي كه در زمينه خاصي به انجام سرمايه گذاري اقدام مي‌نمايند به تضمين بازگشت سرمايه اوليه خود و هم‌چنين دريافت سود بيشتر مي‌انديشند. اما به طور كلي بايد گفت هيچ‌گونه سرمايه گذاري وجود ندارد كه بدون ريسك باشد و سرمايه گذاري در بورس نيز از اين قاعده كلي مستثني نيست.

 

 
در بحث سرمايه گذاري در بورس هم مانند ديگر زمينه‌هاي سرمايه گذاري، دو مولفه سود و از دست ندادن سرمايه اصلي، بيشترين اهميت را دارند. توجه به اين موضوع كاملا طبيعي است. در اين ميان بازار بورس و سرمايه گذاري در آن داراي ريسك است و عدم بازگشت سرمايه در شرايطي، جزئي جدايي ناپذير از آن به شمار مي‌رود. اما اين ميزان از ريسك را مي‌توان با استفاده از راهكارهاي مناسبي كاهش داد تا تضميني مناسب براي بازگشت سرمايه حاصل شود.
از جمله راهكارهايي كه مي‌توان در زمينه سرمايه گذاري در بورس به كار برد تا ريسك كم‌تر و سود بيشتر براي سرمايه گذاران به دست آيد عبارتند از:

  • توجه به اصول اوليه سرمايه گذاري در بورس
  • كسب آگاهي‌هاي لازم براي سرمايه گذاري در بورس
  • شروع فعاليت سرمايه گذاري در بورس با سرمايه كم
  • ايجاد تنوع در سرمايه گذاري در بورس و....

در ادامه به شرح مختصر هر يك از موارد گفته شده در فوق مي‌پردازيم.

توجه به اصول اوليه سرمايه گذاري در بورس

يكي از موارد مهمي كه با توجه به آن مي‌توان ميزان ريسك را در سرمايه گذاري در بورس، كاهش داد اين است كه سرمايه گذاري در بورس بايد هميشه با سرمايه مازاد افراد انجام شود. به عنوان نمونه با سرمايه‌اي كه از ديگران قرض گرفته‌ايد نبايد به سرمايه گذاري در بورس اقدام كنيد و يا اگر سرمايه‌اي داريد كه با آن مخارج روزانه زندگي خود را تامين مي‌كنيد نبايد از آن براي سرمايه گذاري در بورس استفاده نماييد.

كسب آگاهي‌هاي لازم براي سرمايه گذاري در بورس

اگر مي‌خواهيد در بازار بورس به سرمايه گذاري اقدام كنيد لازم است قبل از انجام اين كار مهارت‌هاي فكري خود را تقويت كنيد و سعي كنيد مهارت‌هاي لازم براي پيش بيني را در خود افزايش دهيد. براي دستيابي به اين منظور مي‌توانيد در كلاس‌هايي كه بدين منظور ترتيب داده مي‌شود شركت كنيد و يا از ويدئوهاي آموزشي كه اين روزها به وفور يافت مي‌شود سود جوييد. بايد به هر طريقي كه مي‌توانيد اطلاعات خود را در زمينه سرمايه گذاري در بورس افزايش دهيد تا بتوانيد با ريسك كم‌تري به سرمايه گذاري در بورس اقدام كنيد.

شروع فعاليت سرمايه گذاري در بورس با سرمايه كم

سرمايه گذاري در بورس به معناي مواجه شدن با انواع فرصت‌ها و تصميم گيري‌ها است. بنابراين اگر از آن دسته از افرادي هستيد كه به تازگي وارد بورس شده‌ايد و در اين زمينه اطلاعات كافي نداريد لازم است حتما در هنگام شروع سرمايه گذاري در بورس، مبالغ و سرمايه كمي را براي اين منظور در نظر بگيريد. اين كار موجب مي‌شود تا در صورت ضرر كردن، دارايي شما دچار آسيب چنداني نشود و بتواند تجربيات شما را در زمينه سرمايه گذاري در بورس بيفزايد.

ايجاد تنوع در سرمايه گذاري در بورس

افرادي كه مي‌خواهند به تازگي به شروع فعاليت سرمايه گذاري در بورس اقدام كنند لازم است بدانند براي اين كار، سرمايه گذاري در سهام متنوع يك راهكار مناسب و يك استراتژي موثر براي كاهش ريسك و تضميني مناسب براي بازگشت سرمايه است. انجام اين كار به اين طريق است كه شما براي سرمايه گذاري در بورس، سرمايه خود را در چندين سبد، صندوق و يا شركت مختلف قرار مي‌دهيد. در حقيقت فعالان بازار بورس بايد بدانند كه در جهت كاهش ريسك سرمايه گذاري در اين بازار و طبق اصول كلي بورس، همه تخم مرغ‌هاي خود را در يك سبد قرار ندهند.

عدم قراردادن تمامي سرمايه خود در يك سهم

يكي ديگر از نكاتي كه لازم است براي سرمايه گذاري در بورس به آن توجه داشته باشيد اين است كه هيچ‌گاه تمامي سرمايه خود را در يك سهام در بورس قرار ندهيد. ممكن است شما سهامي را انتخاب كرده باشيد كه در زمينه آن اطلاعات و دانش كافي هم داشته‌ايد و با سرمايه گذاري در آن به سود خوبي هم دست يافته‌ايد اما لازم است حتما توجه داشته باشيد كه با سرمايه گذاري در يك سهام در بورس، شانس خود را براي سرمايه‌گذاري در ديگر سهام از دست داده‌ايد. بنابراين لازم است نسبتي از سرمايه خود را در سهم‌هاي مشخص سرمايه گذاري كنيد و آن را در مجموعه‌اي از چندين سهم قرار دهيد.

عدم قرار دادن تمامي سرمايه خود در يك صنعت

يكي از نكاتي كه فعالان حاضر در بورس بايد به آن توجه داشته باشند اين است كه در اين بازار نبايد تمام سرمايه خود را در جهت سرمايه گذاري بر روي يك صنعت خاص انجام دهند. برخي از فعالان بازار بورس، سرمايه خود را در سهام شركت‌هاي مختلف سرمايه گذاري مي‌كنند اما همه آن شركت‌ها در زمينه يك صنعت خاص، فعال هستند. در اين صورت چنانچه صنعت مورد نظر، در زمينه‌اي دچار آسيب شود و يا تغيير و تحولاتي بر آن مترتب گردد مثلا قانون تازه‌اي وضع شود و .... اين افراد نيز از آن تغييرات متاثر خواهند شد و سرمايه آن‌ها نيز دچار تحولاتي خواهد گشت. بنابراين طبق نظر فعالان حرفه‌اي در بازار بورس، براي سرمايه گذاري در بورس، بايد سرمايه خود را در صنايع مختلف قرار دهيد تا چنانچه يكي از آن‌ها دچار آسيب شد ديگر صنايع از اين جريان آسيب نبينند و سرمايه شما به طور كلي از بين نرود.

عدم قرار دادن تمامي سرمايه خود در يك نوع از سرمايه گذاري

يكي از اصول مهم در سرمايه گذاري در بورس اين است كه فعالان اين بازار و تازه واردان در بورس سرمايه، نبايد تمامي سرمايه خود را در نوع خاصي از سرمايه گذاري محدود نمايند. ممكن است عده‌اي از افراد با سرمايه‌گذاري در سهام به سود بالايي دست يابند اما بهتر است اندكي از سرمايه خود را از طرق ديگر نيز سرمايه‌‌گذاري نمايند. به عنوان نمونه مي‌توانند به خريد و فروش طلا و ارز نيز بپردازند و يا از طريق خريد و فروش زمين نيز به كسب سرمايه دست بزنند. در اين صورت اگر يك بخش دچار آسيب و يا ركود شد ساير بخش‌ها آسيب نمي‌بينند.


اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب