استراتژي معاملاتي

استراتژي معاملاتي
استراتژي معاملاتي، يكي از اصلي ترين پيش نيازهاي معاملاتي ماست. بدون استراتژي مالي همچون تكه چوبي در دريا شناوريم، با موجِ هر خبر و اتفاقي به سويي حركت مي كنيم، بدون مقصد!
نميتوانيم اتفاقات و پيامدها را تجزيه و تحليل كنيم و به نتيجه برسيم، در مقابل پديده هاي مثبت بيش از اندازه خوشحال و خوش بين مي شويم و احساسات بر ما غلبه مي كند، و درمقابل پديده هاي منفي نااميد و مضطرب و پراسترس مي شويم. تنها دليل اين رفتارها در ما ، نداشتن استراتژي معاملاتي است.
استراتژي هر كس مي تواند با ديگري متفاوت باشيد. بعد از "آموزش و يادگيري و تجربه"، شما به مرور استراتژي خود را تدوين مي كنيد، چيزهايي به آن اضافه و يا كم مي كنيد و با گذشت زمان، ديگر تغييرات كمي در آن ايجاد مي كنيد. استراتژي صرفا يك سري فرمول و پديده فني و مكتوب نيست. اتفاقا استراتژي در ذهن شما شكل مي گيرد و در اثر آموزش و تجربه ي معاملاتي بوجود مي آيد و آرام آرام فرم خودش را پيدا مي كند.
استراتژي طيف وسيع و تركيبي از:
الف - عوامل بنيادين
ب- فني و تكنيكالي
ج-  رفتاري و روانشناسي
است. به اين مثال توجه كنيد:
الف : شما بعد از آموزش و مطالعه و تجربه معاملاتي دريافته ايد كه سهام با P/E زير P/E متوسط بازار به شرط سودآور بودن شركت، همواره ميل دارد تا به سمت متوسط P/E بازار حركت كند و رشد كند. (عوامل بنيادين)
ب : با بررسي نمودار سهم دريافته ايد هر گاه ميانگين 20 روزه سهم، ميانگين 50 و 200 روزه را رو به بالا قطع كند، روند رو به رشدي در سهم شما شكل مي گيرد. هر گاه يه كانال ساده تكنيكالي رسم كرده ايد و سهم هميشه از كف كانال با حمايت روبرو شده، شما به كانال (فرضي) خود اعتماد داريد.(عوامل فني) .
ج : شما آنقدر صفحه سهم را ديده ايد و سفارشات خريد و فروش سهم و رفتار بازيگران حقيقي و حقوقي را رصد كرده ايد كه به رفتار سهم آشنا شده ايد اصطلاحا بالا و پايين سهم را مي شناسيد.         ( عوامل رفتاري) 
اينها صرفا مثال هستند. شما بر اساس يادگيري و تجربه خود به عوامل مختلفي بر مي خوريد و كم كم استراتژي خود را خواهيد ساخت. بعضيها وقتي نرخ سود اوراق و يا نرخ سود بانكي كم مي شود وارد بورس مي شوند، برخي همواره با شكست سقفهاي تاريخي سهم وارد ان مي شوند، بعضيها از ابر ايچيموكو براي تحليل استفاده ميكنند، برخي گزارشهاي ماهانه را ملاك قرار مي دهند و اكثريت معامله گران موفق تركيبي از عوامل را مد نظر قرار مي دهند.
 
  •   استراتژي مانند يك پروژكتور است، مسير سرمايه گذاري را براي شما روشن مي كند، اجازه نمي دهد در مسير به حاشيه برويد. ارامش معاملاتي را برايتان به ارمغان مي آورد و همواره پورتفوي شما را به بهترين شكل از گزند هيجانات حفظ مي كند براي ساختن استراتژي خود اقدام كنيد، آموزش ببينيد (با حجم زياد) و معامله كنيد (با حجم كمتر).
 
المنشورات ذات الصلة

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب