عواقب تعصب در بورس (بخش اول)

عواقب تعصب در بورس (بخش اول)
يكي از آفات مهم سرمايه گذاري در بورس تعصب است. تعصب نسبت به هر چيزي ممكن است اتفاق بيفتد و شما حتي نتوانيد تشخيص دهيد كه متعصب هستيد. كنار گذاشتن تعصب بسيار دشوار است و مستلزم خودآگاهي و نگاه بسيار منطقي در بزنگاه هاي تصميم گيري هست.
خبر خوب اين است كه اگر مسئوليت معاملاتتان را سريعا بپذيريد، اولين قدم را براي از بين بردن تعصب و تسلط بر خودتان برداشته ايد.
تعصب اشكال گوناگوني دارد و در بورس به شكلهاي جالبي يافت مي شود. تعصب مي تواند نسبت به يك فرد باشد، شما ممكن است نسبت به فلان تحليلگر و يا مدير، تعصب داشته باشيد، هميشه او را تاييد كنيد، اشتباهاتش را ناديده بگيريد و خود را مريد او بدانيد. تعصب نسبت به افراد اشكال گوناگوني دارد از هواداران معمولي گرفته تا عاشقان سينه چاك كه معمولا اختياري از خود ندارند و مطيع اوامر فلان تحليلگر، مدير و يا رييس و صاحب كانال تلگرامي مي شوند. در اين حالت ، ما غرق انسانها مي شويم و تمامي جوانب فرد مقابل را تاييد ميكنيم، حتي ممكن است طرف مقابل را نديده باشيم اماعلاوه بر تاييد وي لفظ "استاد" را برايش به كار ببريم. ممكن است پيروي از او را به ديگران توصيه كنيم و در تصورات خودمان (در سايه تدبير او در خصوص سبد سهاممان)، آسوده خاطر باشيم. در بازار، تحليلگران و مديران بسيار قابلي وجود دارند كه گرم و سرد چشيده اند و صداقت آنها بر همگان ثابت شده است، فروتنند و سواد بالايي دارند اما متاسفانه به علت گسترش فضاي مجازي ، افراد تازه وارد و با آگاهي كم كه از قضا اخيرا در موج صعودي بازار وارد شده اند و به پشتوانه تبليغات گسترده ، در فضاي مجازي مطرح شده اند كم نيستند، تجربه شخصي من در مواجهه با تعدادي از اين افراد نشان داده است كه تعدادي از آنها اصلا نميدانند بورس چيست. فردي با فوق ديپلم غير مرتبط كه توانايي خواندن يك برگ صورت مالي را هم نداشت اما با مبالغ زيادي كه از افراد جمع آوري كرده بود اقدام به پروژه كردن سهم مي كرد، فردي آشفته كه قطعا اگر مريدان وي، او را از نزديك مي ديدند حتي يك ريال هم به چنين فردي نمي سپاردند.
تعصب و استاد پروري در بورس خصوصا در فضاي مجازي ، گاهي آنقدر پيش مي رود كه خود "مراد" هم ظرفيت فكري پذيرش اين تعداد مريد را ندارد. ما آنقدر اين آدمها را بزرگ ميكنيم تا بتركند.
تعصب نسبت به افراد، باعث عقب ماندگي ما مي شود، ما را از يادگيري باز مي دارد و باعث درگيري احساسي ما با مرادمان مي شود. بعد از چندين سال فعاليت مي بينيم كه چيزي از بورس نياموخته ايم و صرفا به مطالب فكاهي و طنز استاد خودساخته مان خنديده ايم!
خوشبختانه تعصب نسبت به افراد به راحتي قابل تشخيص است. بررسي كنيد كه آيا فردي را كه شما ستايش مي كنيد، چيزي به شما آموخته است؟ آيا بيش از اندازه غرق در صفات او نشده ايد؟ آيا بيش از اندازه در تصميمات خود به او متكي هستيد؟ آيا شبانه روز منتظريد تا او حرفي بزند، اطلاعاتي را بيان كند و شما تصميم گيري كنيد، اگر اينطور است شما به طور بالقوه ممكن است در دام تعصب نسبت به فرد گرفتار شويد. راهكار اين است كه حرفها و پستها را بشنويد و ببينيد، به همه احترام بگذاريد اما در نهايت خودتان تصميم بگيريد، از تصميم اشتباه نترسيد زيرا شما در هر مرحله از نتايج تصميمات قبلي خود مي آموزيد و رفته رفته بهتر مي شويد!
تعصب اشكال ديگري دارد كه گاها به اين راحتي قابل شناسايي نيست.
 
المنشورات ذات الصلة

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب