detail

آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بورس

آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بورس

فیبوناچی قلب و مرکز و هسته تحلیل تکنیکال است. فیبوناچی را می‌توان زیر مجموعه تمام تحلیل‌های تکنیکال مثل الگوهای هارمونیک، امواج الیوت و داینامیک و غیره دانست. بنابراین با شناخت کامل و خوب از این مفهوم می‌توان به کاربردهای بسیار خوبی رسید.

سال‌ها پیش یکی از بزرگترین ریاضی‌دانان اروپا به اسم لئوناردو دا پیزا یا به عبارت مشهورتر لئوناردو فیبوناچی، مساله‌ای به اسم معمای خرگوش‌ها را حل کرد. او پس از حل این مساله اعدادی را بدست آورد که امروزه نه‌تنها در بازار بورس بلکه در تمام جهان هستی و در کاربردهای فکری و روانشناختی و ریاضی این نسبت‌ها به کمک ما می‌آیند. اعداد فیبوناچی از جمع دو عدد قبلی خود به دست می‌آید.

 برخی از اسرار سری فیبوناچی

1. حاصل جمع هر دو عضو پیاپی در این سری عضو بعدی ( بزرگ‌تر ) در این سری را می‌سازد.
2.بعد از عدد ۲، نسبت هر عدد به عدد بعدی خود حدودا برابر 0/618 است.
3. بعد از عدد ۲، نسبت هر عدد به عدد قبلی خود حدودا برابر 1/618 است.
4. نسبت یک عدد به دو عدد بعدی خود حدودا برابر 0/382 است.
5. نسبت یک عدد به دو عدد قبلی خود حدودا برابر 2/618 است.
6. نسبت یک عدد به سه عدد بعدی خود حدودا برابر 0/23 است.
7. تقسیم عدد اول به عدد دوم نسبت 1 را نشان می‌دهد.
8. تقسیم عدد دوم به عدد سوم نسبت 0/5 را نشان می‌دهد.
9. ریشه دوم 0/618 برابر 0/786‌ است.
10. ریشه دوم 1/618 برابر 1/272 است.

 کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بورس

فرض کنید یک موج داریم که از محدوده A به محدوده B حرکت کرده است. مثلا ایران‌خودرویی که از ۱۵۰ تومان تا ۴۵۰ تومان حرکت صعودی داشته است را در نظر بگیرید. حالا ما می‌خواهیم با استفاده از فیبوناچی، ترازهایی که سهم در اصلاح به آن‌ها واکنش می‌هد را مشخص کنیم؛ یا در واقع روی کدام ترازها احتمال بازگشت قوی‌تری را خواهیم داشت. اگر بخواهیم این مهم را با استفاده از ابزار فیبو متوجه شویم، نقطه A را  (۱۵۰ تومان) نقطه اول قرار می‌دهیم، نقطه B را ( ۴۵۰ تومان ) نقطه دوم قرار می‌دهیم و نرم‌افزار این فاصله را به عنوان h ( ارتفاع ) در نظر می‌گیرد. حال نقطه دوم را صفر درصد و نقطه اول را صد درصد در نظر می‌گیریم، حال تا سهم تا ۳۸۰ تومان اصلاح می‌کند و در آن نقطه واکنش رو به بالا نشان می‌دهد که آن‌را تراز ۲/۳۸ می‌دانیم یا در قیمت‌های پایین‌تر به فرض مثال واکنش سریع‌تر و با شیب بیشتری داشتیم آن‌را تراز ۸/۶۱ می‌دانیم. یعنی در واقع ۸/۶۱ h، به سمت پایین اصلاح شده است. ( یا ۲/۳۸ h ). کل کاری که در فیبوناچی انجام می‌شود تعیین همین نقاط اصلاحی است. به این اعداد نسبت‌های طلایی گفته می‌شود که بسته نیاز از ضرایب منطقی دیگری هم استفاده می‌کنیم. مثل ۵۰٪ ( که همراه ۲/۳۸ و ۸/۶۱ جزو نسبت‌های اصلی هستند)، ۶/۲۳٪، ۸/۱۶۱٪، ۴۲۳٪ و غیره.

آیا فیبوناچی بهترین روش برای تحلیل تکنیکال است؟

در صورت استفاده مناسب و صحیح و به‌جا از ایزار فیبوناچی، اغلب اوقات رفتار کلی بازار یا به طور خاص یک تک سهم مورد بررسی را می‌توان تشخیص داد و حتی قیمت‌های خاصی را هم پیش‌بینی کرد.

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

برای به‌کارگیری دنباله فیبوناچی را روی نمودارها چهار روش اصلی داریم: اصلاح‌ها، کمان‌ها، پروانه‌‌ها و مناطق زمانی. البته بسته به نمودارهایی که داریم مورد استفاده از این روش‌ها متغیر است. یعنی اینطور نیست که همواره از چهار روش به صورت هم‌زمان استفاده کنیم. با استفاده از این خطوط که نتایج حاصل از همین ۴ روش است حرکات و روند هایی که تغییر می‌کنند را شناسایی می‌کنیم.

1. اصلاح فیبوناچی:

در ابتدا باید با سطوح اصلاح فیبوناچی (Fibonacci Retracement) آشنا شویم که در واقع خطوط افقی هستند که نقاط حمایت و مقاومت را تبیین می‌کنند. اما تفاوت آن‌ها با سطوح حمایتی قبلی در این است که این سطوح طبق اعداد فیبو ترسیم می‌شوند. در این حالت هر سطح با درصدی خاص نمایان می‌شود. تعیین این درصدها به وسیله قیمت اولیه انجام می‌شود. سطوح فیبو اصلاحی اعداد ۲۳٫۶٪، ۳۸٫۲٪، ۶۱٫۸٪ و ۷۸٫۶٪ است. در ضمن از ۵۰٪ هم گاهی استفاده می‌شود.

2. کمان فیبوناچی:

کمان‌ فیبوناچی (Fibonacci Arc) در واقع موقعیت حمایت و مقاومت و نقاط مستعد را نشان می‌دهند. کمان‌ هم مانند سطوح اصلاح علاوه بر قیمت به زمان هم وابستگی دارد، در واقع هرچقدر عرض کمان‌ها بیشتر می‌شوند، خطوط پایه‌ای طویل می‌شود و هرچه از عرض کمان کاسته شود، خط پایه‌ای کوچک‌تر هستند. کمان‌های فیبوناچی معمولا برای متصل نمودن نقاط قابل توجه قیمتی، استفاده می‌شود.

3. بادبزن فیبوناچی:

بادبزن‌ فیبوناچی (Fibonacci Fan) را می‌توان مجموعه‌ای از خطوط روندها دانست که با استفاده از سطوح اصلاح فیبوناچی ترسیم می‌شود. تحلیلگران برای رسم این خطوط، یک روند صعودی را ترسیم می‌کنند که اغلب کران‌های پایین و بالای سهم را در دوره زمانی مشخص پوشش می‌دهد.

4. نواحی زمانی فیبوناچی:

خطوط عمودی که نقاط مستعد را نمایان می‌کنند نواحی زمانی فیبوناچی هستند که نوسانات مختلف در آن‌ها اتفاق می‌افتد. برای آنکه یک شاخص تکنیکال بر پایه‌ی زمان داشته باشیم، از نواحی زمانی فیبوناچی استفاده می‌کنیم. در واقع این شاخص نسبت به زمان اولیه انتخاب و اغلب با نوسانات بالا یا نوسانات کم در نمودار آغاز می‌شود. اگر زمان شروع نخست را در یک تاریخ مشخص انتخاب کرده باشیم، و این تاریخ را به عنوان صفر در نظر بگیریم، خط عمودی ناحیه زمانی فیبوناچی روز معاملاتی بعدی یک خواهد شد، و خط بعدی دو روز آینده دو، به همین ترتیب سه روز بعدی سه، پنج روز آینده پنج، هشت و غیره .
حتما مراقب باشید که مهم‌ترین عامل و کار اصلی در استفاده از ناحیه زمانی فیبو، شناختن و انتخاب موقعیت شروع مناسب است.

باید به این نکته توجه کنیم که امکاناتی که فیبوناچی در اختیار ما می‌گذارند،‌ روش‌هایی جادویی نیستند، بلکه در مواقع عدم اطمینان تحلیل‌ها به یاری ما می‌آیند. بنابراین، امکانات فیبوناچی، نباید پایه تصمیم‌گیری‌های معاملاتی ما باشند. البته ذکر این نکته ضروری است، زمانیکه این امکانات مورد استفاده افراد زیادی از تحلیلگران قرار می‌گیرد، فیبوناچی یک عامل تأثیرگذاری بر بازار می‌شود. اکثر زمان‌ها، در واقع فیبوناچی به دلیل استفاده زیاد تحلیل‌گران سبب ایجاد سطوح غیر واقعی حمایتی و مقاومتی هم می‌شود.


Sender name is required
Characters left: 1000
Comment is required