تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

  سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس

با توجه به عامل حمایت(تقاضا) و مقاومت(عرضه)، می‌توان گفت هر گاه قیمت‌ها در بازار سرمایه افزایش می‌یابد مشخص می‌کند که خریداران، کنترل قیمت را در دست گرفته‌اند و هنگامی که قیمت‌ها با کاهش مواجه می‌شوند نشانگر تسلط فروشندگان بر بازار است. در حقیقت میزان داد و ستد، تعیین کننده و تغییر دهنده قیمت‌ها است. در چنین شرایطی برنده نبرد، کسی است که جهت حرکت قیمت‌ها را مشخص می‌کند.
خریداران به دنبال بالا بردن قیمت‌ها هستند و فروشندگان به دنبال پایین کشیدن قیمت‌ها هستند. زمانی که خریداران قصد خرید دارند قیمت‌ها رو به افزایش می‌گذارد و زمانی که فروشندگان قصد فروش دارند قیمت‌ها با کاهش مواجه می‌شود. در این نبرد و داد و ستد میان خریداران و فروشندگان یعنی در فرایند عرضه و تقاضا قیمت‌ها شکل می‌گیرند که در این شرایط، سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس، از مهم‌ترین مفاهیم به شمار می‌روند.
بنابراین سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس، سطوحی از قیمت‌ها هستند که معامله گران تمایل به خرید سهام (نزدیک به سطح حمایت) و فروش سهام(نزدیک به سطح مقاومت)، دارند. وقتی این خط شکسته شود میزان عرضه و تقاضا و روانشناسی تغییرات قیمت سهام، تغییر می‌کند و سطوح جدید حمایت و مقاومت یعنی تقاضا و عرضه شکل می‌گیرد.

ویژگی‌های سطح حمایت

به طور کلی در سطح حمایت، تعداد خریداران، بیشتر از تعداد فروشندگان است. یا به عبارت دیگر حجم تقاضا از حجم عرضه، بیشتر است. سطح حمایت، قیمتی سطحی است که سرمایه گذاران اعتقاد دارند قیمت از آن سطح به سمت بالا حرکت خواهد کرد و در این حالت فروشندگان تمایلی به عرضه سهام در زیر سطح حمایت ندارند و در حقیقت کنترل قیمت در دست خریداران است.
در سطح حمایت، معامله گران سهام شرکت را در آن محدوده، ارزنده می‌دانند و معتقدند قیمت‌ها از آن سطح پایین‌تر نمی‌آید. در حقیقت از به هم پیوستن نقاط پایینی در یک دوره زمانی بر روی یک خط، سطوح حمایتی شکل می‌گیرند.

ویژگی‌های سطح مقاومت

خط مقاومت، سطحی است که فروشندگان کنترل روند قیمت را به دست گرفته‌اند و از افزایش بیشتر قیمت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند. در این سطح، خریداران، تمایلی به خرید سهام در بالای سطح مقاومت ندارند. سطح مقاومت(عرضه) از به هم پیوستن نقاط بالایی قیمت‌ها در یک دوره زمانی ایجاد می‌شود.
در این سطح، عرضه سهام بیش از تقاضای آن است و می‌توان گفت در چنین وضعیتی و در این سطح، فروشندگان با فروش بیشتر به کاهش قیمت‌ها دامن می‌زنند. سطح مقاومت نشان‌دهنده محدوده قیمتی است که اکثر معامله گران معتقدند قیمت از آن سطح بالاتر نخواهد رفت. نکته قابل ذکر این است که سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال بورس، اعداد دقیقی نیستند و ممکن است در شرایطی با تغییراتی مواجه گردند.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید