تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

تفاوت سرمایه گذاری در شرکت های سبدگردانی و سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری چیست؟

تفاوت سرمایه گذاری در شرکت های سبدگردانی و سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری چیست؟

بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در شرکت‌های سبدگردانی هستند و عده‌ای دیگر سرمایه گذاری در صندوق‌های متعدد سرمایه گذاری را ترجیح می‌دهند. این دو روش سرمایه گذاری، با وجود شباهت‌ها دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوتهای میان سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری بپردازیم.

1-تفاوت در مالکیت سهام

در سرمایه گذاری از طریق سبد گردانی، سرمایه گذار خود، مالکیت سهام و اوراق بهادار در سبد سهامش را عهده‌دار می‌شود و شرکت سبدگردان، خدمات مربوط به سبدگردانی از قبیل خرید و فروش سهام را  با وکالت سرمایه گذار انجام می‌دهد.
این در حالی است که در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذار به صورت غیر مستقیم مالک سهام و اوراق بهادار خریداری شده توسط صندوق است و مدیر صندوق می‌تواند با جمع آوری سرمایه‌های سرمایه گذاران متعدد به کار خرید و فروش سهام آنان مشغول شود.

2-سبد اختصاصی سبدگردانی، سبد عمومی صندوق سرمایه گذاری

تفاوت دیگر بین دو روش سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری این است که در ارائه خدمات سبد گردانی به هر یک از سرمایه گذاران یک سبد، آن هم به صورت اختصاصی تعلق می‌گیرد. در حقیقت یک سبد در شرکت سبدگردانی متعلق به یک نفر است و تنها سرمایه وی در آن سبد به چشم می‌خورد.
در حالی که در صندوق‌های سرمایه گذاری سرمایه‌های متنوع از افراد مختلف جمع آوری می‌شود و در یک صندوق قرار می‌گیرد.

3-تفاوت در میزان هزینه‌های شرکت سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری

تفاوت دیگر سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری مربوط به میزان هزینه‌های این دو است. به این صورت که هزینه‌های یک شرکت سبدگردان که برای سرمایه گذار به صورت اختصاصی، خدمات سبدگردانی ارائه می‌دهد بسیار بالاتر از صندوق‌های سرمایه گذاری است. چرا که صندوق‌های سرمایه گذاری سرمایه‌های افراد مختلف را به صورت جمعی جمع آوری می‌کنند و لذا هزینه‌های آن نیز میان تمامی سرمایه گذاران تقسیم می‌شود. لذا هزینه‌های یک شرکت سبدگردان بسیار بیشتر از صندوق سرمایه گذاری است.

4-ریسک پذیری اختصاصی، ریسک پذیری جمعی

شرکت سبدگردانی خدمات مربوط به خرید و فروش و معاملات را با توجه به میزان ریسک پذیری خود سرمایه گذار به انجام می‌رساند چرا که سبد، مختص آن سرمایه گذار است و وی مالک آن به حساب می‌آید.
این در حالی است که مدیر یک صندوق سرمایه گذاری خرید و فروش سهام را با در نظر گرفتن سود و زیان و ریسک پذیری کل سرمایه گذاران انجام می‌دهد. معمولا این صندوق‌ها خرید با پایین‌ترین ریسک را مورد نظر قرار می‌دهند.

5-حداقل سرمایه مورد نیاز

تفاوت دیگر دو روش سرمایه گذاری سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری، مربوط به حداقل میزان سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری است. در صندوق‌های سرمایه گذاری، می‌توان با خرید یک واحد سرمایه گذاری که در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، 100 هزار تومان است به بازار سرمایه وارد شد و سرمایه گذاری کرد.
در حالی که برای استفاده از خدمات یک شرکت سبدگردان حداقل سرمایه مورد نیاز 1 میلیارد تومان است. بنابراین هزینه صندوق‌های سرمایه گذاری به خصوص برای تازه واردان بسیار کم‌تر است و گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آید.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید