تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

انواع قرارداد در بورس کالا

انواع قرارداد در بورس کالا
انواع قرارداد در بورس کالا و موارد مرتبط به آن را قصد داریم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می‌دانید سرمایه گذاری در بازار بورس و سرمایه گذاری یکی از برترین و چالش برانگیزترین روش‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد برای آن دسته از افرادی است که قصد دارند روشی پرسود اما ریسکی را تجربه کنند. گستردگی بازار بورس یکی از عواملی است که باعث می‌شود طیف گسترده‌ای از افراد نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدامات لازم در این زمینه را به عمل آورند. بازارهای مختلفی در بورس وجود دارد که می‌توانید به عنوان سرمایه گذار در آن فعالیت کنید. یکی از این موارد، سرمایه گذاری در بازار بورس کالا است. این بازار طرفداران بسیار زیادی دارد.

 

وجود انواع قرارداد برای بورس کالا

داغ و پرفروش بودن کالاهای مختلف در بازار بورس کالا از عواملی است که بسیاری از افراد علاقه بسیار زیادی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار دارند. این بازار به دلیل داشتن انواع قراردادهای مختلف در سیستم کاری خود باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی در هر شاخه و بر اساس قرارداد خود در بورس کالا به خرید و فروش سهام خود بپردازیم. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا اطلاعات کلی درباره انواع قرارداد در بورس کالا و موارد مربوط در این زمینه را مورد بررسی قرار دهید. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در این شاخه به دست آورید.
 

انواع قرارداد در بازار بورس کالا

اگر علاقه زیادی به سرمایه گذاری در بازار بورس را دارید، پیشنهاد ما به شما بازار بورس کالا است. گستردگی این بازار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در انتخاب‌های نهایی خود مشکلی نداشته و بر اساس سرمایه خود تصمیم مناسبی در این زمینه بگیرید. برای سرمایه گذاری در بازار بورس کالا، شناخت قراردادهای مختلف در این زمینه باعث می‌شود تا بتوانید انتخاب‌های دقیق‌تری در این زمینه داشته باشید. با هم انواع قرارداد در بازار بورس کالا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 
 

قرارداد سلف

قرارداد سلف یکی از برترین و پرطرفدارترین نمونه‌های موجود در بازار بورس کالا به حساب می‌آید. در این روش، کل مبلغ قرارداد در زمان انجام معامله و به وسیله خریدار پرداخت خواهد شد. از طرفی فروشنده نیز تعهد دارد تا در زمان و تاریخ مشخص، کالای مورد نظر را به خریدار تحویل دهد. این روش را می‌توان یک نمونه از قراردادهای تامین ابزار مالی برای فروشندگان دانست. به این وسیله می‌توانید در بازار بورس کالا به خرید یا فروش بپردازید.
 

قرارداد نقدی

این نمونه قرارداد به واسطه وجود زمان مشخص در پرداخت و تحویل کالا، از برترین قراردادهای بورس کالا به حساب می‌آید. در این قرارداد، فرد خریدار باید کل مبلغ قرارداد موردنظر را به صورت نقد پرداخت کند. البته این موضوع را نباید فراموش کرد، مبلغی تحت عنوان کارمزد نیز به مبلغ قرارداد اضافه خواهد شد و خریدار باید مبلغ نهایی را به فروشنده بپردازد. فرد فروشنده نیز پس از دریافت مبلغ تعیین شده قرارداد باید محصول موردنظر را پس از سه روز کاری به فرد خریدار تحویل دهد.
 

قرارداد نسیه

قرارداد نسیه یکی دیگر از روش‌های موجود برای خرید و فروش در بازار بورس کالا به حساب می‌آید اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به دلیل عدم تعادل منطقی در بازارهای موجود در اقتصاد ایران، این روش با ریسک و مشکلات مختلفی می‌تواند برای شما به همراه باشد. در این روش کالای موردنظر در سریعترین زمان به فرد خریدار تحویل داده خواهد شد. فرد خریدار نیز در تاریخ سر رسید مشخصی که بین خود و فرد فروشنده طی خواهد کرد، هزینه کالای موردنظر را پرداخت خواهد کرد. این روش، یک مشخصه ریسکی در بازار بورس کالا به حساب می‌آید. قرارداد نسیه در بازار بورس کالا را می‌توان نوعی ابزار تامین مالی برای خریداران دانست. 
 

قرارداد آتی

قرارداد آتی یکی دیگر از انواع قرارداد در بازار بورس کالا به حساب می‌آید. در این روش شما به عنوان خریدار یا فروشنده تعهد دارید در سررسید معین، مقدار مشخصی از کالای موردنظر خود را خریداری کرده و یا بفروشید. البته قیمت موردنظر مشخص شده و در صورت تغییر قیمت در بازه زمانی مشخص، هزینه موردنظر برای خریدار و فروشنده محاسبه می‌شود. این مشخصه به وسیله قرار دادن وجه تضمین اولیه انجام می‌شود. این وجه باید در اتاق پایاپای قرار گرفته و این عامل از طرف فروشنده و خریدار وکالت دارد تا بر اساس تغییرات قیمت ی ارزش کالا، تغییرات مربوط به قیمت تمام شده محصول را برای خریدار و فروشنده تامین کند.
 

قرارداد اختیار خرید

این قرارداد یکی دیگر از قراردادهای فعال در بازار بورس کالا به حساب می‌آید. خریدار اختیار با پرداخت مبلغی حق خواهد داشت تا مقدار مشخصی از کالای موردنظر یا حتی اوراق بهادار مربوط به کالای خود را در قیمت و تاریخ معین از فروشنده اختیار خریداری کند. فرد فروشنده در این مدل قرارداد وظیفه دارد بر اساس درخواست خریدار، مقدار مشخص و موردنظر از کالا را به او بفروشد.
 

قرارداد اختیار فروش

طرف دیگر قرارداد اختیار خرید، قرارداد اختیار فروش در بازار بورس کالا است. این نمونه از قرارداد تا حدود بسیار زیادی عملکرد کاملا متفاوتی نسبت به نمونه بالا دارد. در این قرارداد خریدار اختیار به لطف پرداخت مبلغی این حق را خواهد داشت تا مقدار مشخصی از کالا یا اوراق بهادار مربوط به آن محصول را در تاریخ معین به فروشنده اختیار بفروشد. فروشنده اختیار نیز این امکان را دارد تا در زمان درخواست خریدار اختیار، مقدار موردنظر کالا را از فرد فروشنده خریداری کند.
 

قرارداد سلف موازی استاندارد

این قرارداد یکی از چندین انواع قرارداد در بورس کالا به حساب می‌آید. در این بازار مقدار معینی از کالا بر اساس مشخصات قرارداد سلف موازی استاندار به فروش خواهد رسید. وجه موردنظر نیز در مهلت زمان مشخص شدخه تسویه و بر اساس مقررات و مشخصات قرارداد، پرداخت کالا در سررسید تحویل داده خواهد شد. بر اساس شرایط مشخص شده، خریدار می‌تواند معادل کالای خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی بر اساس شرایطی مانند یکسان بودن مشخصات قرارداد در عرضه اولیه، فروش کالا معادل محصول خریداری شده و مواردی از این قبیل، کالای خود را بفروشد.
 

جمع بندی

انواع قرارداد در بورس کالا و اطلاعات مربوط به این مشخصه از مواردی است که در این مقاله آن را بررسی کردیم. نظر شما چیست؟ آیا این قراردادها گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب می‌آیند؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید. با ما همراه باشید. 
 
پست های مرتبط

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید