تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

مزایای سرمایه گذاری در بورس

مزایای سرمایه گذاری در بورس
تقریباً همه‌ی مردم به دنبال پیشرفت مالی در طول زندگی خود هستند. پیشرفت نه با کار کردن زیاد که بلکه با سرمایه گذاری درست در بازارهای مالی به وقوع می‌پیوندد. بازارهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند و بدون تردید انتخاب یک بازار مناسب برای سرمایه گذاری، اولین گام پیشرفت برای یک سرمایه گذار است. اینکه هر فرد کدام بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کند به ریسک پذیری، میزان سرمایه و دانش و مهارت او بستگی دارد. در میان بازارهای موازی موجود برای سرمایه گذاری مانند طلا، ارز، زمین و بورس، بی شک بورس یک انتخاب جذاب و قابل توجه برای سرمایه گذاری است. به دلیل ریسک بالا و نوسانات بدون حد و مرزی که بازار طلا و ارز دارد، بسیاری از سرمایه گذاران این بازارها را بستر مناسبی برای سرمایه گذاری نمی‌دانند. بازار مسکن نیز به دلیل مشکلاتی که در زمینه‌ی نقد شوندگی و دیر بازده بودن دارد، در گزینه‌های اول مزایای سرمایه گذاری در بورس قرار نمی‌گیرد. در این مقاله قصد داریم مزایایی که بازار بورس برای سرمایه گذاری دارد را معرفی و مورد بحث و بررسی قرار دهیم. 
 

به دست آوردن سود

اصلی‌ترین هدف هر سرمایه گذار از سرمایه گذاری در هر بستری به دست آوردن سود و افزایش سرمایه است. سرمایه گذاری در بازار بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. سودی که سرمایه گذاران منتظر آن هستند در بازار بورس از دو طریق می‌تواند حاصل شود. در حالت اول افزایش قیمت سهام همگام با تورم و پیشرفت صنعت است. در این حالت سهامداران از محل اختلاف قیمت خرید و قیمت جدید سهام می‌توانند سود کسب کنند. نوع دیگر سود در بازار سرمایه مربوط به سود نقدی است که شرکت‌های مربوطه به سهامداران خود پرداخت می‌کنند. در نظر داشته باشید که برای دریافت این سود، باید تا برگزاری نجمع سالانه صبر کنید و در صورتی که سهامداری زودتر از موعد برگزاری مجمع سالانه سهام خود را بفروشد نمی‌تواند در سود نقدی اختصاص یافته به سهام خود سهیم باشد و به او سودی تعلق نمی‌گیرد. مجموع این دو سود، سود کلی سرمایه گذاران در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 
نکته‌ای که در مورد سود حاصله در بازار سرمایه و بورس باید در نظر داشته باشید، تغییرات غیر قابل پیش بینی برای قیمت‌ها است. در نتیجه میزان بازدهی که سرمایه شما در این بازار خواهد داشت را نمی‌توان به صورت دقیق تخمین زد. البته باید در نظر داشته باشید که بازار بورس پتانسیل زیادی برای کسب سود دارد و در صورتی که آموزش‌های کافی در این زمینه‌ را پشت سر بگذارید می‌توانید سود قابل توجهی از این بازار به دست آورید. 
 

حمایت و شفافیت قانونی

در بازار بورس تمامی فعالیت‌ها، معاملات و تمامی تغییرات ایجاد شده زیر نظر مستقیم سازمان بورس انجام می‌شود. این بدان معناست که معاملات غیر قانونی، کلاه برداری و از دست رفتن سهام در بازار سرمایه معنایی ندارد. معاملات غیرقانونی و خارج از چارچوب سازمان بورس، در بازار سرمایه انجام نمی‌شوند. بورس بازاری قانونی است، بنابراین کلیه افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند که یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس به حساب می‌آید.
 

حفظ سرمایه در مقابل تورم

تورم در همه‌ی کشورهای جهان وجود دارد، و با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی آن کشور متغیر است. در برخی از کشورها نرخ تورم بسیار کم و در برخی بسیار زیاد است. بازار سرمایه یکی از روش‌های ایمن برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم است و کاهش ارزش پول را پوشش می‌دهد. با سرمایه گذاری مناسب و هدفمند  در بازار بورس نه تنها می‌توان ارزش پول در برابر تورم را حفظ کرد، بلکه می‌توان به ارزش سرمایه نیز افزود. یکی از دلایل افزایش قیمت سهام در بازار بورس تورم است که با  گذر زمان، دارایی‌های شرکت نیز مشمول تورم شده و ارزش آن افزوده می‌شود درنتیجه ارزش سهام شرکت افزایش می‌یابد. در نتیجه علاوه بر سود سهام که هر ساله به سهامداران تعلق می‌گیرد، حفظ ارزش پول در برابر تورم نیز به خودی خود اتفاق می‌افتد و سرمایه گذار نگرانی از این بابت نخواهد داشت. 
 

سهولت در نقد شوندگی

یکی دیگر مزایای بورس نسبت به دیگر بازارهای سرمایه گذاری، سهولت در نقدشوندگی آن است. در صورتی که یک سهامدار بخواهد سرمایه خود را از بازار بورس خارج کند، تنها در چند روز کاری می‌تواند این کار را انجام دهد. در حقیقت پس از فروش سهام تنها چند روز زمان لازم است تا وجه نقد از طریق کارگزاری به حساب سرمایه گذار واریز شود. بسیاری از بازارهای موازی برای سرمایه گذاری از جمله مسکن همچین ویژگی را ندارد. در حقیقت تبدیل سرمایه به وجه نقد در بازار مسکن زمان بیشتری می‌طلبد و در عین حال هزینه‌های جانبی زیادی از جمله هزینه انتقال سند، مالیات بر مسکن، عوارض شهرداری و ... برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت. به عبارت دیگر اگر شما سرمایه‌ای داشته باشید و آن را وارد بازار مسکن کنید یا کسب و کاری راه بیاندازید، مدتی طول می‌کشد تا بتوانید سرمایه اولیه خود را بدست آورید و نقد کنید. اما در بازارسرمایه به ‌راحتی می‌توانید سهام خود را بفروشید و پول خود را به حساب بازگردانید. زمان لازم برای برگشت پول به حساب بانکی شما، حداکثر دو روز کاری است.
البته باید خاطر نشان شد که در بازار سهام به ندرت محدودیت‌هایی نیز دیده می‌شود. برای مثال محدودیت برای فروش سهام، توقف و تعلیق آن است. که به ‌جز این موارد سهامدار می‌تواند به راحتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن سهام خود را بفروشد و وجه نقد آن را در حداکثر 2 روز کاری دریافت کند. 
 

عدم وجود محدودیت حداقلی و حداکثری برای میزان سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های بازارهای سرمایه، محدودیت برای حداقل و حداکثر میزان سرمایه است. برای مثال در بازار مسکن سرمایه گذار باید حداقل به اندازه خرید یک واحد مسکونی سرمایه داشته باشد، که این میزان مقدار قابل توجهی است. در بازار طلا و ارز نیز سرمایه گذاری بیش از مقدار مشخصی امکان پذیر نیست و خرید بیش از مقدار تعیین شده‌ی قانونی برای ارز و سکه در برخی موارد می‌تواند جنبه غیر قانونی داشته باشد. 
برای ورود به بازار بورس می‌توان با حداقل سرمایه که حتی می‌تواند 200000 ریال (بیست هزار تومان) برای خرید عرضه اولیه باشد، شروع کرد. ناگفته نماند برای خرید سهام حداقل مبلغ لازم برای معامله 5000000 ریال (پانصد هزار تومان) است. از سوی دیگر هیچ سقفی برای سرمایه گذاری در بازار سهام وجود ندارد. در حقیقت در بازار بورس می‌توان بدون هیچ محدودیتی سهام خرید. به عبارت دیگر شما می‌توانید بدون هیچ سقف حداقلی و حداکثری در بازار بورس، به اندازه‌ی سرمایه‌ای که در دست دارید، سهام بخرید و سرمایه گذاری کنید. این در حالی است که شما برای شروع یک کسب و کار، غالباً نیاز به سرمایه، ابزار یا وسایل کار دارید. یا برای ورود به بازارهای دیگر، مبالغ بالاتری را باید مدنظر داشته باشید. این مزیت بازار بورس موجب شده است که این بازار در مقابل دیگر بازارهای سرمایه گذاری موازی از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. 
 

مشارکت در صنعت و تولید

در صورتی که فردی بخواهد شرکتی را تأسیس کنید و یا اقدام به ساخت یک واحد تولیدی در صنعت کند، نه تنها باید سرمایه‌ی زیادی داشته باشد، بلکه باید امور اداری و مراحل قانونی بسیار زیادی را نیز طی کند. اما در بازار بروس شما بدون هیچ محدودیتی می‌توانید سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری کنید و به همان اندازه مالک آن شرکت‌ها بوده و در تصمیم‌گیری درخصوص نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و… مشارکت نمایید. هرچه شما تعداد سهم بیشتری در شرکت داشته باشید، حق رأی و تصمیم‌گیری شما بیشتر است. به مرور زمان و افزایش سهم خود در شرکت، می‌توانید خود را به کرسی‌های مدیریتی شرکت نزدیک کنید. یک شخص عادی با سرمایه محدود نمی‌تواند شرکت بزرگ تأسیس کند ولی می‌تواند با خرید سهام یک شرکت بزرگ در تصمیم‌گیری و سودآوری آن شرکت، سهیم شود.
 

معافیت بودن از پرداخت مالیات

مالیات یکی از مهم‎ترین فاکتورهای سرمایه گذاری است که شامل بازارهای مختلف سرمایه گذاری از جمله بازار مسکن، طلا و ... می‌شود. مالیات یکی از عوامل مؤثر بر کاهش سود است. خوشبختانه بازار بورس از این قاعده مستثنی است و سرمایه‌ی شما در این بازار شمل مالیات نخواهد شد. قانون معافیت مالیاتی، شرکت‌ها را جهت الحاق به بازار بورس تشویق می‌کند. به عبارت دیگر، سود حاصل از مزایای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار در بسیاری از کشورها از مالیات معاف و یا مشمول تخفیف مالیاتی است. همچنین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز از مزایای معافیت درصد مالیاتی استفاده می‌نمایند. از این رو هر سرمایه گذار می‌تواند بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه مالیاتی سرمایه‌ی خود را در بازار بورس سرمایه گذاری کند. 

 

تنوع بازه زمانی و مالی برای سرمایه‌گذاری

بازار بورس یک بازار بسیار منعطف است. به این معنا که نیازی نیست کل سرمایه‌ای که می‌خواهید در این بازار سرمایه گذاری کنید در همان ابتدای کار وارد این بازار کنید. یک سرمایه گذاری می‌تواند سرمایه‌ی خود را در بازه‌های سرمانی متغیر و در چندین مرحله وارد بازار بورس کند و سهام بخرد. بورس به لحاظ بازه زمانی سرمایه‌گذاری متنوع است و یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که هر سرمایه‌گذار با هر دید زمانی می‌تواند به آن ورود کند. عده‌ای به قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و کسب سودهای دوره‌ای وارد بازار می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با خرید سهام‌های مدنظر خود که در بازه ی زمانی کوتاه مورد توجه هستند، به کسب درامد بپردازند. سهامداران میان‌مدتی وقت و مهارت بیشتری برای انتخاب سهام خود بکار می‌گیرند و با نگهداری سهم در بازه‌ی زمانی حداقل ۶ ماهه می‌توانند کسب سود کنند. در نهایت عده‌ای قصد دارند پول خود را برای مدت طولانی در بورس، سرمایه‌گذاری کنند. افق بلندمدت و صبوری این سهامداران، می‌تواند بازده مطلوبی برای آنان رقم بزند.
 

سهولت فرآیند سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری در بازار بورس فرآیند پیچیده‌ای ندارد. شما با مراجعه به کارگزاری‌های بورس و انجام مراحل لازم که وقت چندانی نمی‌گیرد کد بورسی دریافت کنید و به‌راحتی وارد این بازار شوید. ساده‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری، استفاده از سامانه‌های معاملاتی به صورت اینترنتی است. با بررسی دوره‌ی کامل آموزش بورس در سایت ما می‌توانید مهارت لازم برای سرمایه گذاری در بازار بورس را به دست آورید. 
 

جذب سرمایه‌ها در صنایع کارآمد

صاحبان سرمایه با سرمایه گذاری در بازار بورس تلاش می‌کنند که سرمایه‌های راکد خود را به سمت صنایع کارامد و تولید هدایت کنند. در این خلال شرکت‌هایی که در بازار بورس سهام خود را عرضه می‌کنند می‌توانند با نقدینگی به دست آمده پیشرفت اقتصادی و شکوفایی تولید بیشتری داشته باشند. هر چقدر که یک شرکت در بازار سهام موفق‌تر باشد، زمینه برای جذب سرمایه‌ی بیشتر را نیز فراهم می‌کند. 
 

مزایای سرمایه گذاری در بورس از دید کلان 

علاوه بر مواردی که گفته شد و مزایای بازار بورس برای سرمایه گذاران در این بازار، باید گفت که این بازار از دید کلان نیز مزایای بسیاری زیادی برای کشور دارد. در ادامه این مزایای را بررسی می‌کنیم.
بورس به عنوان یک محل برای انباشت سرمایه و به کار گیری آن در رشد صنعت محسوب می‌شود. به عبارتی جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و انباشت آن به عنوان یک سرمایه‌ی عظیم و به‌ کارگیری آن در تولید و صنعت می‌تواند نقش به سزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور داشته باشد. با به‌کارگیری سرمایه‌های کم‌حجم و راکد و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها، زمینه رشد اقتصادی فراهم می‌شود.
مهار تورم یکی دیگر از کاربردهای مهم بورس در بازار کشور است. در حقیقت با جاری شدن سیل نقدینگی موجود به سمت بازار بورس و به تبع آن صنعت کشور، این نقدینگی نه تنها موجب افزایش تورم نمی‌شود بلکه باعث پیشرفت تولید و صنعت کشور نیز خواهد شد. با هدایت مناسب سرمایه‌ گذاران به سمت سرمایه گذاری شرکت‌های توسعه محور، توزیع ثروت و تعادل اقتصادی افزایش می‌یابد. علاوه بر این با واگذاری بسیاری از شرکت‌ها به مردم زمینه برای خصوصی سازی فراهم می‌آید. 
توزیع عادلانه‌ی ثروت که در نتیجه‌ی سرمایه گذاری در بورس امکان پذیر است را نیز می‌توان یکی دیگر از مزیت‌های کلان بورس در سطح جامعه در نظر گرفت. با وجود بازار سرمایه محدودیت‌هایی که برای سرمایه گذاری در دیگر بازارهای سرمایه گذاری برای مردم وجود دارد از میان خواهد رفت و امکان سرمایه گذاری برای آحاد اقشار جامعه وجود خواهد داشت.
 

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید