استراژي خروج و بهترين روش شناسايي سود در بورس

استراژي خروج و بهترين روش شناسايي سود در بورس
هيچ كدام از ما به اطلاعات آينده دسترسي نداريم. ما فقط كمي مي توانيم متغيرها را پيش بيني كنيم، آن هم متعيرهاي كلان. مثلا بگوييم در ۱۰ سال آينده تورم كاهش مي يابد، در۸۰ سال آينده نفت تمام مي شود و ... هرچقدر متغير زمان را كوتاه مدت تر كنيم احتمال خطاي برآوردي ما بيشتر مي شود و هر چه خودِ متغير جزئي تر باشد باز هم احتمال خطا افزايش مي يابد.
۱. شاخص كل تا ۱۰ سال آينده صعود مي كند.
۲. شاخص كل هفته بعد صعودي است.
۳. سهام شركت x تا ۱۰ سال آينده صعودي است.
۴. سهام شركت x هفته بعد صعودي است.
همه اين پيش بيني ها با درصدي خطا همراه هستند اما درصد خطاي كدام پيش بيني ها بيشتر است؟
شاخص كل يا سهام x؟
تايم ۱۰ ساله يا يك هفته بعد؟
پيش بيني كردن يك عامل كلان ، براي يك دوره بلند مدت درصد خطاي كمتري دارد. شما به اخبار روز بعد دسترسي نداريد و بايد دست به پيش بيني بزنيد. پيش بيني كه همواره با خطا روبروست.
  • سوال اساسي اين است كه كي بايد از بورس خارج شد و كي بايد سود خود را شناسايي كنيم؟
"هميشه و هيچ وقت " : شما بايد هميشه آماده خروج از بازار باشيد اما تا زماني كه علائم قطعي ظاهر نشده اجازه رشد سود را به سبد سهام خود بدهيد.عوامل كلان بازارها را تحليل كنيد و اگر عامل منفي مبني بر خروج پول از بورس ديده نشد همچنان در بورس فعال باشيد.
  • چگونه هميشه آماده خروج باشيم و همچنان هم در بازار بمانيم؟
مانند استراتژي ورود، استراتژي خروج هر فردي منحصر به فرد است. براي مثال برخي با كراسهاي رو به پايين اقدام به خروج از سهم، صنعت و يا كل بازار ميكنند، برخي سطوح فيبوناتچي را مد نظر قرار مي دهند، بعضي تريدرها به مووينگ اوريجها و كانالهاي قيمتي اهميت زيادي مي دهند، برخي قيمت دلار و مسكن و نرخ بازدهي اخزا و سود بانكي را ملاك عمل قرار مي دهند، برخي گزارشهاي ميان دوره اي و ماهانه را دنبال مي كنند و در صورت مساعد نبودن گزارشها اقدام به خروج مي كنند، اينها تنها مثال هستند، شما بر اساس آموزش و تجربه، استراتژي خروج منحصر به فردي را بدست خواهيد آورد.
  • در بورس ايران بهتر است چند نكته را براي تدوين استراتژي خروج مد نظر داشته باشيم !
1- بورس تا ابد صعودي نيست ، همانطور كه نرخهاي بورس را دنبال مي كنيد، به اتفاقات ساير بازارها حساس باشيد. قيمت مسكن را هر چند وقت يكبار در مناطق مختلف چك كنيد تا نبض بازار دستتان باشد.
2- قيمت دلار را مرتب دنبال كنيد.
3- اگر سودهاي رويايي در بورس داريد، يك سقف مبلغي براي سبد خود تعيين كنيد و مازاد آن را در داراييهاي كم ريسك تر سرمايه گذاري كنيد، ترجيحا داراييهاي واقعي، نظير ملك، اوراق با درآمد ثابت و ..‌‌ در صورت بروز تنشها و يا پيدا شدن علائم خروج (كه بر اساس استراتژي شخصي خودتان، علائم را پيدا مي كنيد) سرعت تبديل داراييهاي پر نوسان، به داراييهاي كم نوسان و واقعي را افزايش دهيد.
4- خريد و فروش پله اي شيوه مناسبي است اما در صورتيكه استراتژي نداشته باشيد و بر اساس يك سري تحليلها عمل نكنيد با زيان بيشتري مواجه خواهيد شد. ممكن است سهمي كه مثلا قرار است ۵۰ درصد اصلاح كند را هر روز پله اي خريداري كنيد، و يا سهمي كه قرار است ۵۰ درصد سود كند را خيلي زود در چند پله و در ابتداي مسير خارج شويد. شما اطلاعي از آينده نداريد و صرفا بر اساس اطلاعاتي كه داريد سعي در پيش بيني آن داريد. استراتژي (ورود) خروج شما تركيبي از عوامل بنيادين و تكنيكال است كه محدوده قيمتي و زمان احتمالي را نشان مي دهد فقط در آن محدوده ها مجاز به(خريد) فروش پله اي هستيد.
 

اسم المرسل مطلوب
شخصيات تركت: 1000
التعليق مطلوب