تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

تحلیل بنیادی چه تاثیری در معاملات دارد؟

تحلیل بنیادی چه تاثیری در معاملات دارد؟

یکی از شیوه‌های سرمایه گذاری که امروزه بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است سرمایه گذاری در بورس است. این نوع از سرمایه گذاری نیز مانند دیگر روش‌های سرمایه گذاری به افزایش دارایی و سود، منجر می‌گردد. اما برای اینکه سرمایه گذاران بتوانند به میزان سوددهی مورد نظر دست یابند لازم است از بعضی اصول و اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشند تا از طریق آن بتوانند وضعیت سهام و بازار را به درستی ارزیابی نمایند تا نتیجه آن را در معاملاتشان به کار گیرند.
بدین منظور لازم است فعالان حاضر در بورس سرمایه از دو نوع تحلیل در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند. یکی از این تحلیل‌ها تحلیل تکنیکال و دیگری تحلیل بنیادی است که در این مقاله به ارائه اطلاعاتی پیرامون تحلیل بنیادی می‌پردازیم.

تحلیل بنیادی و تاثیر آن بر انجام معاملات بورسی

تحلیل بنیادی را می‌توان روشی دانست که با به کارگیری آن، افراد و فعالان حاضر در بورس سرمایه، می‌توانند ارزش واقعی اوراق بهادار و سهام خود را با توجه به عوامل اقتصادی و مالی مورد ارزیابی قرار دهند.
تحلیل بنیادی می‌تواند تمامی عواملی را که بر ارزش سهام، اثرگذار هستند را در نظر گرفته آن‌ها را مورد سنجش قرار دهد.
سرمایه گذار سپس با توجه به نتایج مورد ارزیابی که در نتیجه به کارگیری تحلیل بنیادی به آن‌ها دست یافته است و با توجه به قیمت فعلی سهم، برآورد کند که آیا سهم، بیش از ارزش واقعی و ذاتی خود،  قیمت گذاری شده و یا ارزش کمتری دارد.
سرمایه گذار حاضر در بورس سرمایه با توجه به عواملی از قبیل وضعیت کلی اقتصاد در کشور مانند نرخ سود و بهره، وضعیت صنایع و... به ارزیابی اوراق بهادار و سهام خود مبادرت می‌کند و در انجام معاملات از این تحلیل و نتیج حاصل از آن استفاده می‌کند.
بنابراین تحلیلگران بنبادی که بتوانند به ارزش واقعی سهام، دست یابند می‌توانند با توجه به این عامل و در فرصت به دست آمده به سود بیشتری هم برسند و برای رسیدن به این هدف، به خرید سهامی بپردازند که در حال حاضر قیمت پایین‌تری نسبت به ارزش واقعی و ذاتی خود دارا هستند. وی حتی می‌تواند با استفاده از نتایج ارزیابی تحلیل بنیادی ، سهام با قیمت بیشتر از ارزش واقعی را قبل از ایجاد و شکل گیری وضعیت تعادل در قیمت‌ها در بازار سرمایه، به فروش برساند.
(وضعیت تعادل به وضعیتی گفته می‌شود که در آن، قیمت سهام فعلی با ارزش ذاتی آن، برابری می‌کند.)
بنابراین در تحلیل بنیادی  کلیه عوامل مرتبط با شرایط اقتصادی و مالی یک شرکت، مد نظر قرار می‌گیرد. از جمله این عوامل می‌توان موارد کمی و کیفی را نام برد که از میان عوامل کمی، درآمد و سود شرکت حائز اهمیت است و از موارد کیفی نیز می‌توان به نحوه مدیریت و اعتبار شرکت اشاره کرد.
با توجه به موارد گفته شده می‌توان اهداف تحلیل‌گران بنیادی را در انجام معاملات و دریافت سود بیشتر به این ترتیب بیان نمود:
1- تعیین ارزش سهام مورد نظر و انجام پیش بینی روند آینده آن سهم و مقایسه ارزش واقعی با ارزش مورد معامله
2- ارزیابی و بررسی عملکرد داخلی شرکت و انجام ریسک‌های مورد نیاز در انجام معامله


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید