تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

سود سبد گردانی چقدر است؟

سود سبد گردانی چقدر است؟

سود سبد گردانی به طور کلی، بر اساس مقررات و مجموعه مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، تعیین می‌شود و در قرارداد با مشتری یا سرمایه گذار هم میزان آن به طور کاملا مشخص تعیین می‌گردد.
به طور کلی می‌توان گفت تعیین میزان سود سبد گردانی بر اساس توافق بین سرمایه گذار و شرکت سبدگردان انجام می‌شود. تعیین میزان این سود، معمولا با توجه به دو بخش تعیین می‌گردد که شامل کارمزد مدیریت دارایی و عملکرد شرکت سبدگردان است. در این زمینه فرمول‌هایی نیز وجود دارد که میزان این سود را مشخص می‌نماید.
سود مدیریت دارایی، مبتنی بر کار مزدی است که به صورت ثابت و مختصر از سرمایه گذار، اخذ می‌شود. این میزان هم‌چنین بر اساس میزان دارایی تحت مدیریت نیز تعیین می‌گردد. اما سود حاصل از عملکرد شرکت سبد گردان، با افزایش یافتن بازده سبد سهام و طبق توافقی که بین طرفین قرار داد منعقد می‌شود مشخص می‌گردد. بنابراین این میزان کاملا متغیر است.

سود سبدگردانی ثابت است؟

به طور کلی می‌توان گفت سود سبدگردانی، متغیر است چرا که بورس اساسا غیر قابل پیش بینی است و نمی‌توان انتظار سودی تضمین شده از آن را داشت. اما سبدگردان زمانی می‌تواند از سرمایه گذار، کارمزد کسر کند که بتواند برای وی سود آفرینی کند و به بازدهی بیشتری هم دست یابد. بنابراین بیشترین تلاش خود را می‌کند تا برای سرمایه گذار، میزان بیشتری از سود را کسب کند تا خود نیز بتواند کارمزد بیشتری از سرمایه گذار، طلب کند. این میزان در مورد شرکت‌های مختلف سبدگردان متفاوت است.
در حقیقت هدف عمده شرکت‌های سبدگردانی این است که بتوانند منافع سبد گردان و سرمایه گذار را با هم در یک راستا قرار دهند تا هر دو طرف به سود برسند.
به طور نمونه ممکن است در مواقعی، سبدگردان و سرمایه گذار با هم توافق کنند که مثلا تا بازدهی 20 درصد، سبدگردان تنها کارمزد مدیریتش را دریافت نماید و چنانچه میزان سود دریافتی، بیش از 20 درصد شد از مازاد آن درصدی هم به سبدگردان اختصاص پیدا کند.

یک مثال از سود عایدی سبدگردانی

مثلا فرض کنید یک سرمایه گذار یک میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام دهد و طی آن با سبدگردان توافق کند که تا سود 20 درصد سالیانه، فقط کارمزد مدیریت دارایی پرداخت نماید و اگر این سود به میزان بیشتری افزایش یافت مثلا به 30 درصد رسید یک پنجم مازاد آن را به شرکت سبد گردان اختصاص دهد. در این صورت و با فرض سود 30 درصد، دو درصد از بازده بابت عملکرد مدیریت به سبدگردان اختصاص پیدا می‌کند و بازده سرمایه گذار هم به 28 درصد می‌رسد.
این عامل باعث می‌شود تا منافع سبد گردان در جهت افزایش بازده بیشتری برای سرمایه گذار باشد و هر دو طرف قرارداد به سود دست یابند. به طور کلی هر چه سبدگردان در زمینه مدیریت دارایی عملکرد بهتری داشته باشد سرمایه گذار هم به سود بیشتری دست خواهد یافت و هر چه سود سرمایه گذار بیشتر شود وی کارمزد بیشتری به شرکت سبدگردان پرداخت خواهد نمود.
بنابراین منافع هر دو در یک راستا قرار می‌گیرد و یک بازی برد برد رای دو طرف معامله شکل می‌یابد.


محمد علی
۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
32

سلام.حالا اگر سود نکرد سرمایه گذار بلکه ضرر هم داد اون موقع سبد گردان چه خسارتی رو قبول میکنه؟ یا حتما فقط تو سود شریک هست؟


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید