تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

کارمزد سبدگردانی چقدر است؟

کارمزد سبدگردانی چقدر است؟

بازار بورس و اوراق بهادار متشکل از سهام شرکت های خصوصی و دولتی می باشد که طبق قوانین مشخصی این سهام روزانه در بین سهامداران خرید و فروش می شوند. افرادی که وجوه مازاد دارند و به دنبال بازاری برای سرمایه گذاری هستند می توانند از مزایای بورس بهره مند شوند. اما عدم آشنایی با این بازار و شیوه های انجام معاملات و استراتژی های کمک کننده باعث می شود که بیشتر افراد به دنیای سرمایه ورود نکنند و نتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند. راهکاری که برای این افراد پیشنهاد می شود، استفاده از خدمات سبدگردانی است. در سبدگردانی شما مدیریت دارایی خود را به شرکت ها و کارگزاری هایی می دهید که در این کار خبره هستند و فعالیت آن ها دقیقا حول و حوش مدیریت پرتفو سهام می باشد‌. اما شاید سوالی که برای بیشتر کاربران پیش بیایید این باشد که کارمزد سبدگردان چقدر است و آیا مقدار مشخصی برای این کار وجود دارد؟ به طور کلی مقدار کارمزد بر اساس قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می شود و بر اساس این قوانین و با توجه به سیاست های سرمایه گذاری شرکت و همچنین سیاست های سرمایه گذار متفاوت می باشد.

 



سبد دارایی سرمایه گذاران شامل هر کالایی است که سازمان بورس اجازه ی سبدگردانی آن را داده باشد این کالاها اعم از اوراق با درآمد ثابت، اوراق مبتنی بر طلا، سهام شرکت های بورسی، گواهی کالاهایی نظیر زعفران و زیره و ... می باشد. ممکن است سبد شما ترکیبی از چند کالای متفاوت باشد که با توجه به استراتژی مختلف این سبد تهیه و تدوین می شود.

 

کارمزد سبدگردانی

 در بازار بورس و اوراق بهادار هر شرکتی که مجوز سبدگردانی داشته باشد به صورت توافقی و با توجه به المان های متفاوتی مقدار کارمزد را تعیین می کند. معمولا کارمزد شامل دو بخش متفاوت می باشد که شامل کارمزد بخش مدیریت و کارمزد عملکرد است.
کارمزد مدیریت در سبدگردانی مقدار مشخص و ثابتی را شامل می شود که  این مقدار ثابت بر اساس دارایی های تحت مدیریت تعیین می شود. اما بازده عملکرد مقداری است که طرفین در قرارداد قید می کنند. به طور مثال این مقدار بر اساس میزان سود تعیین می شود. اگر سود سهام شما مثلا بیشتر از ۲۰ درصد باشد سود سبدگردان هم درصد مشخصی افزایش پیدا کند.
برخی از سبد گردان ها هنگام اخذ قرارداد مقدار مشخصی از سرمایه فرد را به عنوان کارمزد ثابت مدیریت دریافت می کنند. هدف از اعمال قوانین و فرمول ها در سبدگردانی، حفظ منافع سرمایه گذار و سبدگردان می باشد.
برخی از شرکت ها توافق می کنند که اگر بازدهی سبد کمتر از درصد مشخصی باشد فقط کارمزد مدیریت را دریافت می کنند و اگر سود از درصد مشخص بیشتر باشد مقداری از آن به سبدگردان تعلق می گیرد.
در روش هایی که بیان کردیم صرفا منافع سرمایه گذار در نظر گرفته می شود و هر چه بازدهی بیشتر باشد در واقع به منزله ی برد برد به نفع دو طرف می باشد. در نهایت هر چه سبدگردان در کار خود تخصص بیشتری داشته باشد و عملکرد بهتری در مدیریت دارایی داشته باشد قطعا بازدهی بیشتری هم خواهد داشت.

موارد تاثیر گذار در کارمزد سبدگردانی

 


 موارد تاثیر گذار در کارمزد سبدگردانی

در حوزه ی مدیریت دارایی ها روش های بسیاری وجود دارند که میزان ریسک و بازدهی متفاوتی دارند. سبدگردانی یکی از با ارزش ترین خدماتی می باشد که در سال های اخیر توانسته است مدیریت دارایی ها را به شیوه ای مدرن تر و بهتر انجام دهد. معمولا مدت زمان قراردادهای سبدگردانی متفاوت می باشد و این مساله بر کارمزد قراردادها تاثیر می گذارد و در صورتی که افراد بخواهند زودتر از تاریخ سررسید قرارداد از ان خارج شوند ممکن است کارمزد بیشتری را بپردازند پس تمام این محدودیت و شرایط بر روی کارمزدها و هزینه ها تاثیرگذار خواهد بود.
به طور کلی بسیاری از شرکت ها ۲ درصد از کل دارایی فرد را به عنوان کارمزد ثابت دریافت می کنند که این مبلغ برای قرارداد یکساله می باشد. اگر بازدهی سرمایه بیشتر از ۲۰ درصد سود باشد یک پنجم از سود را نیز به عنوان کارمزد عملکرد دریافت می شود.
شاید بیشتر افراد بخواهند سود بانکی را به سبدگردانی ترجیح دهند و در قبال دریافت مبلغ مشخصی سود به صورت ماهانه، ریسک سودآوری را کاهش دهند. درست است که سود بانکی بدون هیچ گونه ریسکی می باشد و سودآوری مشخصی دارد اما به مرور زمان، از ارزش پول کاسته می شود و این درصد سود عملا به چشم نمی آید. اما در سبدگردانی شما با بهره مندی از تجربیات افراد تحصیلکرده و مجرب می توانید بهترین سرمایه گذاری را داشته باشد و در قبال پرداخت کارمزد توافقی بتوانید به درصد بالایی از سودآوری برسید و مزیتی که سبدگردان برای دارایی شما دارد این است که شما بجز هزینه های ثابت عملا هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید و فقط در صورتی که سبد سهام شما بازدهی مورد انتظار را داشته باشد، کارمزد بیشتری پرداخت می کنید.
ممکن است برای بیشتر افراد این سوال پیش بیاید که امکان کلاهبرداری در روش مدیریت پرتفوی سهام وجود دارد یا خیر؟ سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص حساسیت بسیاری اعمال کرده است و به شرکت هایی که صرفا هدف آنها دریافت کارمزد است مجوز صادر نمی کند. افراد حقیقی مجوز سبدگردانی را ندارند واین مجوز برای شرکت هایی صادر می شود که تمام شرایط و قوانین را در نظر بگیرند و هدف آن حفظ منافع سرمایه گذاران باشد.
برای اینکه سرمایه گذاران از روند سبد سهام خود اطلاع پیدا کنند، شرکت ها با ارائه نام کاربری و رمز عبور و کد سبدگردانی اختصاصی، شماره حساب مشتری و ... به سهامداران، امکان مشاهده اطلاعات را برای آن ها فراهم می کنند.
سبدگردان ها به صورت دوره ای گزارش عملکرد سبد سهام را برای مشتریان فراهم می کنند. این گزارشات با توجه به استراتژی های سبدگردان ممکن است روزانه و یا ماهانه باشد.
برای سبدگردانی در بورس هر شرکتی مقدار مشخصی سرمایه را در نظر می گیرد و بر حسب همان مقدار کارمزدها را تعیین می کند و قرادادی که بین طرفین بسته می شود می تواند قبل از پایان رسیدن دوره لغو شود و جریمه ای از این بابت پرداخت نشود.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید