تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

عرضه اولیه در بورس چیست و چگونه باید آن را خرید کرد؟

عرضه اولیه در بورس چیست و چگونه باید آن را خرید کرد؟

عرضه اولیه در بورس چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد؟

یکی از مطالب مهم در زمینه بورس که فعالان در بورس سرمایه باید از آن مطلع باشند و در زمینه آن اطلاعاتی کسب کنند عرضه اولیه در بورس است. عرضه اولیه سهام در بورس که به اختصارIPO نامیده می شود بدین معناست که یک شرکت برای اولین بار سهام خود را در بورس یا فرابورس، عرضه می کند. در زمان عرضه اولیه معمولا شرکتها 5 تا 10 درصد از سهامشان را در بورس ارائه می کنند. بنابراین به هر کد بورسی تعدادی سهام تعلق می گیرد. هر چند این مقدار سهام ممکن است تغییراتی نیز داشته باشد.

هدف از عرضه اولیه شرکت ها

یکی از اهداف شرکت ها برای عرضه اولیه سهام در بورس، جذب سرمایه و تامین مالی شرکت است. وقتی یک شرکت بخواهد وارد بورس شود باید امور مختلف، خصوصا صورتهای مالی خود را به نحوی شفاف به سازمان بورس ارائه دهد. بنابراین با ورود به بورس، خود به خود اعتبار بیشتری کسب خواهد نمود. لذا می تواند از مزایایی که برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است استفاده کند.

حضور در بورس و عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه موجب می شود شرکت در معرض دید مردم واقع شود و چهره ای مثبت و معتبر در میان مردم، کسب کند. بنابراین چنین شرکتی طبیعتا مشتریان زیاد و درآمد بیشتری خواهد داشت.

سود سهامداران از عرضه اولیه

سهامداران حاضر در بورس نیز از عرضه اولیه سهام در بورس، استقبال می کنند و دلیل اصلی این استقبال این است که در هنگام عرضه اولیه، قیمت سهام نسبت به قیمت و ارزش ذاتی آن سهام، پایین تر است.

هنگامی که سهام یک شرکت در عرضه اولیه در بورس، ارائه می شود تقاضای زیادی هم برای خرید آن سهم از سمت مشتریان وجود دارد. همین عامل سبب می شود قیمت آن نیز در زمانی کوتاه به رشد خوبی دست یابد و از این رهگذر، سود زیادی هم نصیب سهامداران شود. این سود و امکان، خصوصا برای کسانی است که به تازگی وارد بورس شده اند و تحلیل تکنیکال نمی دانند. این افراد می توانند با شرکت در عرضه های اولیه در بورس، سهام مورد نظرشان را خریداری نمایند.

نحوه خرید عرضه اولیه در بورس

پس از اینکه کد بورسی تان را دریافت نمودید می توانید یک شرکت کارگزاری مناسب برای خود انتخاب کنید و فرایند افتتاح حساب را انجام دهید. پس از این گام باید از زمان عرضه اولیه در بورس مطلع شوید. امروزه رسانه های مختلف به ارائه این تاریخها می پردازند. شرکتهای کارگزاری نیز تاریخ عرضه اولیه را از طریق پیامک و ایمیل و... به اطلاع مشتریانشان می رسانند.

در گام بعدی از میزان سهامی که به هر کد بورسی تعلق می گیرد، سهام خریداری می نمایید. هر شرکتی میزان سهام خود را در عرضه اولیه مشخص می کند. با در نظر گرفتن تعداد افرادی که در مراحل قبل عرضه اولیه اقدام به خرید سهام نموده اند و در نظر گرفتن این امکان که در این دوره هم همان میزان خرید سهم را انجام خواهند داد، می توان سهم هر کد بورسی را تخمین زد. در این صورت می توانیم به میزان نقدینگی که در عرضه اولیه مورد نیازمان است پی ببریم و حساب خود را شارژ کنیم. پس از برداشتن این گام باید سفارش خود را ثبت نماییم.

پست های مرتبط

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید