تماس با ما:۴۲۷۶۴۰۰۰-۰۲۱
کارگزاری بانک آینده|وبلاگ|مشاهده پست وبلاگ

راهنمای تحلیل تکنیکال بورس

راهنمای تحلیل تکنیکال بورس

راهنمای تحلیل تکنیکال بورس

افرادی که علاقمند به فعالیت در بورس هستند و می خواهند خود، به امر خرید وفروش سهام در بازار سرمایه، مشغول شوند، لازم است در این زمینه دانش و اطلاعات کافی داشته باشند. بخشی از این اطلاعات مربوط به تحلیل های لازم برای بررسی وضعیت بازار سهام است تا بتوانند با دانش کافی، سرمایه گذاری مطمئن و پرسودی داشته باشند. یکی از تحلیل های پرکاربرد در زمینه بورس، تحلیل تکنیکال است.

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیل تکنیکال با ارائه نمودار و اطلاعات مربوط به حجم و قیمت سهم و با کاربرد تکنیک های مختلف دیگر، به ارزیابی وضعیت کلی بازار و سهام می پردازد. در حقیقت، این نوع تحلیل یک راهبرد معاملاتی برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و مشخص کردن فرصت های معامله با به کارگیری روشهای آماری است. در این تحلیل، فعالیت های معاملاتی از قبیل تحرکات قیمت و حجم معاملات نیز بررسی می شود.

تجزیه و تحلیل تکنیکال نشان می دهد معاملاتی که در گذشته انجام شده و تغییرات قیمت هایی که در یک سهم مشاهده شده، می تواند نشانه هایی ارزشمند از تحرکات این معاملات و سهم ها در آینده نیز باشد.

تحلیل تکنیکال برای دست یابی به استراتژی های بهینه معاملاتی از الگوها و تکنیکهای گسترده ای مدد می گیرد.

فرضیات تحلیل تکنیکال بورس

تحلیل تکنیکال با تکیه بر 3 فرض، به پیش بینی تغییرات سهام و قیمت ها می پردازد.

1- تحلیل تکنیکال معتقد است همه چیز در قیمت سهم، مشخص است و تحرکات قیمتی، میزان عرضه و تقاضای بازار را نشان می دهد.

2- تحلیل گران تکنیکال معتقدند قیمت ها، حرکات و روندهای گذشته را تکرار می کنند.

3- بر اساس روانشناسی بازار و در نظر گرفتن هیجانات آن( ترس و هیجان)، چرخه های قیمت گذشته، در آینده تکرار می شود.

بنابراین فرضیات، یک تحلیل گر تکنیکال سعی دارد برای هر نوع اوراق بهادار، تحرکات قیمتی را پیش بینی کند و حجم معاملات سهم را نیز در تحلیل خود تعیین کند.

مزایای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال برای تمامی افراد، قابل کاربرد است تا بتوانند برای انتخاب گزینه های سرمایه گذاری خود از آن سود برند و به پیش بینی روند قیمتها در بازار سرمایه بپردازند. تحلیل های به دست آمده از تحلیل تکنیکال را می توان در تمامی بازارها به کار برد. از قبیل بازار طلا، سکه، بورس و...

معایب تحلیل تکنیکال

1- فرض اساسی که تحلیل تکنیکال بر آن استوار است بازار کارا است. همین فرض می تواند عیب تحلیل تکنیکال نیز باشد. طبق فرضیه تحلیل تکنیکال، قیمت های بازار کارا، اطلاعات حال و گذشته را منعکس می کنند. پس راهی برای کسب منفعت و سود از این بازار وجود ندارد مگر اینکه بازار، کارایی لازم را نداشته باشد.

بنابراین تحلیل گران تکنیکال می گویند بازار می تواند کارا باشد اما همه اطلاعات گذشته و حال قیمت را در بر نگیرد و قیمت ها به صورت تصادفی، حرکت کنند.

2- تحلیل تکنیکال در بعضی مواقع، پاسخ گو است. مثلا فرض کنید معامله گران پیش بینی کنند که برای یک سهم خاص، حد ضرر مشابهی وجود دارد. با رسیدن سهم مورد نظر به قیمت نزدیک به حد ضرر پیش بینی شده، بسیاری از سهامداران، سهامشان را می فروشند. این عامل سبب می شود قیمت آن سهم پایین بیاید و پیش بینی مورد نظر، تایید شود و به نظر برسد که پیش بینی تحلیل تکنیکال صحیح بوده است.


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید